Kaos hos scalarerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    Kaos hos scalarerna

    Jag har två lekpar scalarer i mitt 600L akvarie. Dessa två par funkar än så länga ganska bra att ha tillsammans, de har skaffat sig var sitt revir i var sin ände. Men så går det tyvärr oxå en ensam hane (tror det är en hane iaf) där som är väldigt agressiv. Den är ganska stor och ger de andra scalarerna stryk hela tiden. Jag har väldigt små utsikter att kunna ge bort denna scalar till någon då den tyvärr har en krökt ryggfena (jag "räddade" den en gång i tiden från en bekants 54 litersakvarium). Ingen är ju intresserad av en "missbildad" scalare. Jag har heller inget annat akvarium att stoppa den i då det går yngel i de andra.

    Skulle det vara taskigt att avliva den? Jag vill ju inte ha mina andra scalarer helt förstörda.
    720 liter160 liter102 liter54 liter
  • Guppy_ciklid
    • January 2009
    • 293

    #2
    nja han är ju ganska dum så spar han sen blir (kanske) det värre då kan du avliva h*n
    Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      har du inget annat akvarium som du kan ha scalaren i? eller känner du ingen spom vill ha han trots den krökta fenan?
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Var i en affär för några år se´n, där innehavaren visade en stor scalare (kroppen i alla fall, den var väl ca 15 cm), som hade väldigt små och förkrympta fenor, av att ha gått för trångt. Han hade tagit emot den för att vara snäll. Du kan ju alltid fråga i några affärer.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Marisch
          • June 2006
          • 370

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          har du inget annat akvarium som du kan ha scalaren i? eller känner du ingen spom vill ha han trots den krökta fenan?
          Nä eftersom det går yngel i de andra akvarierna så går det ju inte. Dessutom är det för små kvarier för en fullvuxen scalare. Och näe jag känner ingen som kan tänka sig att ta över den, tro mig jag har frågat runt.

          Jag gillar verkligen inte att behöva avliva en annars fullt frisk individ, men samtidigt så är jag väldigt rädd om mina par.
          720 liter160 liter102 liter54 liter

          Kommentar

          • Marisch
            • June 2006
            • 370

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Var i en affär för några år se´n, där innehavaren visade en stor scalare (kroppen i alla fall, den var väl ca 15 cm), som hade väldigt små och förkrympta fenor, av att ha gått för trångt. Han hade tagit emot den för att vara snäll. Du kan ju alltid fråga i några affärer.
            Ja det är klart att jag kan fråga. Hade ju inte tänkt ta bort den idag. Ville bara veta lite hur ni andra tänker och kanske få lite tips.
            720 liter160 liter102 liter54 liter

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              #7
              Jag förstår ditt problem då jag har haft det på samma sett här i mitt 600 liters.
              Skillnaden kanske är att du vill ha små scalarer i ditt kar, vilket inte var/är min tanke.
              Din ensamma hanne kommer hela tiden att försöka att ta över dina pars honor. Jag tror inte du kommer att få det lugnt i karet innan den ensamma hannen är borta. Och har dessutom paren nu delat upp karet, med varsin del så tycker jag att du skall ta bort han.
              Börja med att göra som Micke skrev.... kolla med zoobutiker.
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • Marisch
                • June 2006
                • 370

                #8
                Ursprungligen postat av tonpet
                Jag förstår ditt problem då jag har haft det på samma sett här i mitt 600 liters.
                Skillnaden kanske är att du vill ha små scalarer i ditt kar, vilket inte var/är min tanke.
                Din ensamma hanne kommer hela tiden att försöka att ta över dina pars honor. Jag tror inte du kommer att få det lugnt i karet innan den ensamma hannen är borta. Och har dessutom paren nu delat upp karet, med varsin del så tycker jag att du skall ta bort han.
                Börja med att göra som Micke skrev.... kolla med zoobutiker.
                Ja jag misstänker att det är som du säger. Det kommer alltid att vara bråk så länge den hannen är kvar. Bort ska den, det har jag redan bestämt. Avlivning blir i allra sista hand om det inte löser sig på annat sätt.

                Tack för svar!
                720 liter160 liter102 liter54 liter

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av Marisch
                  Nä eftersom det går yngel i de andra akvarierna så går det ju inte. Dessutom är det för små kvarier för en fullvuxen scalare. Och näe jag känner ingen som kan tänka sig att ta över den, tro mig jag har frågat runt.

                  Jag gillar verkligen inte att behöva avliva en annars fullt frisk individ, men samtidigt så är jag väldigt rädd om mina par.

                  okej, hoppas att där är någon djuraffär som kan ta hand om den . lycka till!
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...