Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nallef
    • April 2008
    • 107

    Apistogramma

    Hej! I mitt 260L akvarium som i huvudsak innehåller lite olika malar sällskapsfiskar och 3 st scalarer har jag nyligen lagt i ett par av Fjärillscikliden och ett par av Kakaduan. Akvariet är väl planterat med mycket växter och några rötter.
    Apstona fungerar mycket bra tillsammans inget bråk och kiv inte heller mot dom andra arterna, nu undrar jag om det kan funka med ytterligare fler olika Apston i samma burk eller om det kan tänkas att det kommer att bli bråk och revirstrider.
    Någon som har testat eller vet om detta.
    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Prova att ge hanarna ett par honor till istället 2-3 per skalle?, ännu en sort kanske frestar på lite, men iofs, 260l är ganska stort.

    Jag överlåter slutgiltiga svaret till proffsen

    Kommentar

    • nallef
      • April 2008
      • 107

      #3
      Rätt kul med Kakaduan den började leka efter ca ett och ett halvt dygn efter det att jag köpte dom, nu går honan i och runt sin grottöppning och vaktar hanen tittar till henne ibland men verkar inte ta någon större notis om det hela.
      Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Som Bowman säger, fler honor. Om du vill skaffa ytterligare en art så måste du tänka på att inreda akvariet så att de kan ha avskiljda revir. De bör inte kunna se varandra hela tiden. Använd växter och rötter som avdelare.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Ursprungligen postat av nallef
          Rätt kul med Kakaduan den började leka efter ca ett och ett halvt dygn efter det att jag köpte dom, nu går honan i och runt sin grottöppning och vaktar hanen tittar till henne ibland men verkar inte ta någon större notis om det hela.
          Japp, samma med min första Kakadua familj, tog bara några dagar första gången.

          Honan dock strax efter den leken dock, sen har det vart trögare, trots att hannen nu har tre honor att leka med.

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av nallef
            Rätt kul med Kakaduan den började leka efter ca ett och ett halvt dygn efter det att jag köpte dom, nu går honan i och runt sin grottöppning och vaktar hanen tittar till henne ibland men verkar inte ta någon större notis om det hela.
            Om du vill att ynglen skall kläckas så bör du ha en mindre lampa tänd över natten annars så är risken stor att malarna äter rommen.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • nallef
              • April 2008
              • 107

              #7
              Ok ni har säkert rätt det kommer att bli fler honor.
              Akvariet är iof väl planterat men vill ändå inte att det skall bli fel.
              Verkar vara mycket trevliga och orädda små rackare det här, dessutom väldigt snygga med sina granna färger.
              Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

              Kommentar

              • nallef
                • April 2008
                • 107

                #8
                Bra tipps Guy skall ställa en nattlampa till dom.
                Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

                Kommentar

                • cecilienne
                  • February 2007
                  • 282

                  #9
                  Jag har ett 200-liters som jag håller på att göra om inför just kakadua och fjäril. Jag har blivit rekommenderad 1+3 av kakaduan och två par av fjärilen, och du har ju större än mitt... (mitt är dock 120cm långt - mycket revirterritorie).

                  Många säger att fjärilen behöver vara flera än bara ett par för att sprida aggerssionerna, men jag vet inte. En del har ju gamla strävsamma par oxå...

                  Verkar som att ciklider har mycket individuell personlighet, vilket gör att det är svårt att rekommendera något generellt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...