"Dragkamp"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    "Dragkamp"??

    Hej. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att era Guldsömmar biter sig fast i varandras munnar & "drar". Ser ut som någon form av kraftmätning.

    Mina två största sysslar med detta. De ska vara ett solklart "par" alltså en hane & en hona.

    Borde inte hanar utöva dessa kraftmätningar sinsemellan.
    Varför göra det med en hona???????

    Hmmmm
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    #2
    Jag kan iofs inget om guldsömmar men jag kan berätta att mitt scalarepar oxå gör så ibland när de leker eller har yngel. Får en känsla av att de testar varandra för att se så den andra är tillräckligt stark och vital för att ta hand om avkomman. Det kan gå riktigt hett till ibland.
    720 liter160 liter102 liter54 liter

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Riska att de är lite omaka. Mina scalarer "glömde" bort rom och yngel när de mitt i allt skulle hålla på med detta. De kunde driva omkring i akvariet och kampas med yngel/rom oskyddade i flera minuter.

      Vet att alla inte håller på sådär så det kan vara ide att ha några olika partners att välja emellan. Alla passar inte tillsammans.

      Å andra sidan kanske dina slutar om de leker men det gjorde inte mina
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • karinfredholm
        • September 2008
        • 290

        #4
        Har bara haft dem sedan i torsdags. Det var ändå först igår som de gjorde detta.
        Nu gömmer sig den ena mest bakom den stora roten men nu idag har de inte pysslat med detta dragkampbeteende. Kanske har det med parning att göra trots allt.
        Tror jag kan ha två honor till (om jag har tur) de är lite små ännu så det e svårt att se skillnaden på dem.
        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

        Kommentar

        • Marisch
          • June 2006
          • 370

          #5
          Ursprungligen postat av sme_h
          Riska att de är lite omaka. Mina scalarer "glömde" bort rom och yngel när de mitt i allt skulle hålla på med detta. De kunde driva omkring i akvariet och kampas med yngel/rom oskyddade i flera minuter.

          Vet att alla inte håller på sådär så det kan vara ide att ha några olika partners att välja emellan. Alla passar inte tillsammans.

          Å andra sidan kanske dina slutar om de leker men det gjorde inte mina
          Jag har märkt att mina bara gör så om de går ensamma i ett lekkar. I sällskapsakvariet verkar det som om de andra fiskarna triggar ett bättre vaktbeteende.
          720 liter160 liter102 liter54 liter

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Mina gojor håller på likadant samtidigt som dom buffar undan lavastenar och rötter, börkar bli trött på att plantera om varje dag..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #7
              Så det behöver inte vara så att jag trots två "sakkunnigas" utlåtande om att det är en hane & en hona jag har fått ändå har lyckats få två hanar?
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • karinfredholm
                • September 2008
                • 290

                #8
                Jag har fått en romkaka på baksidan av min stora rot!!!!
                Så det bör ha varit guldsömmarna som lekt. Hanen jagar bort alla andra & spänner sig samt färgar ut. Medan honan håller sig bakom roten där äggen finns.
                Visst är han lite agro, men det var inget emot vad sebrahanen var när han vaktade sina yngel.
                Försöker förtvivlat flytta över alla fiskarna till mitt stora kar men nu när de lagt rom bör jag väl vänta....åhhh
                Nu har två sorter av 3 möjliga fått yngel i ett litet kar och blir de inte agressivare än så här tycker jag att jack dempsey, sebraciklid & guldsöm har fått ett aningens oförtjänt dåligt rykte om sig. Bra i så fall ;-)
                Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                Kommentar

                • durgnas
                  • June 2007
                  • 232

                  #9
                  Mina guldsöm är mycket aggressiva. Jag har ett par som simmar runt med yngel just nu och ett salvinipar håller sig garanterat på avstånd. Om jag går fram till akvariet så anfaller hannen mot glaset och om jag ska ner med händerna och ansa växter får jag rejäla bett av dem.

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    Flyttat mina nu...den enda som visat agression är honan som jagar bort de andra & nafsar på dem. Hon gillade definitivt inte min stora gibbiceps som vägrade flytta på sig när hon skulle få bort honom. Han bara spände ut ryggfenan & vägrade simma därifrån. Nu är hon lugnare igen. säkert inte kul att ha blivit av med sina ägg.
                    Senast redigerad av karinfredholm; 03 March 2009, 12:47.
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    • karinfredholm
                      • September 2008
                      • 290

                      #11
                      Det fungerar jättebra nu. Det är bara 11 dagar sedan jag köpte det 10 cm stora guldsömparet. De har redan lekt och hanen har vuxit & färgat ut samt fått en rejäl pannpuckel. Allt detta på så kort tid! De är jättevackra. Hanen är den fredligaste fisken i karet - trots ägg mm. Och jag som var så orolig för att de skulle skada malana/de andra fiskarna. Där ser man att "testing" är det bästa sättet. Samt att alla fiskar är egna individer & inte bör dras över en kam. Yes!!! ;-)
                      Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...