Jelly Bean Parrot Ciklids någon som vet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sakura
    • January 2009
    • 34

    Jelly Bean Parrot Ciklids någon som vet...

    förekommer det infärgning av fiskar i Sverige oxå?

    //Sakura
    Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Sakura
    förekommer det infärgning av fiskar i Sverige oxå?

    //Sakura
    Nej det förekommer inte i Sverige - däremot så importeras det en del fiskar som har "målats", så de återfinns i handeln.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sakura
      • January 2009
      • 34

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nej det förekommer inte i Sverige - däremot så importeras det en del fiskar som har "målats", så de återfinns i handeln.
      Jag läste lite om det och det verkar vara en "grym" medtod som man använder, läste även att man lasertatuerar vissa fiskar...det låter fruktansvärt faktiskt.

      Är det tillåtet att importera dessa, när man vet att man stödjer djurplågeri?
      Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Sakura
        Jag läste lite om det och det verkar vara en "grym" medtod som man använder, läste även att man lasertatuerar vissa fiskar...det låter fruktansvärt faktiskt.

        Är det tillåtet att importera dessa, när man vet att man stödjer djurplågeri?
        1/ det är tillåtet att importera dessa fiskar
        2/ "Målning" av fisk har förekommit i många sekler - den första arten som utsattes för detta var den s.k. glasabborren och sådana fanns till salu för 30 år sedan i Sverige.
        3/ Oavsett vad man tycker om det så är det inte någon speciell smärtsam process - i alla fall inte mycket mer än att flytta en fisk några gånger mellan olika akvarium. Så att prata om djurplågeri är inte helt relevant.
        4/ Färgerna försvinner oftast efter några månader och då står man där med en grå (oftast) och tämligen tråkig fisk. Därför skulle aldrig jag köpa sådana fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...