scalare yngel och svärdbärar yngel ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lulli
    • January 2009
    • 45

    scalare yngel och svärdbärar yngel ihop?

    Någon som vet om man kan släppa ihop frisimmande scalare yngel (föräldralösa!) med svärdbärar yngel?
    Scalarerna ligger just nu i en yngel kasse men börjar simma i morgon el över morgon och svärdb. föddes i natt.
    Jag har nämligen bara ett yngel kar och scalarerna släpper jag ut när dom börjat simma och äta, det jag är rädd för är om svärdb. äter upp dom?
    Nån som vet?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av lulli
    Någon som vet om man kan släppa ihop frisimmande scalare yngel (föräldralösa!) med svärdbärar yngel?
    Scalarerna ligger just nu i en yngel kasse men börjar simma i morgon el över morgon och svärdb. föddes i natt.
    Jag har nämligen bara ett yngel kar och scalarerna släpper jag ut när dom börjat simma och äta, det jag är rädd för är om svärdb. äter upp dom?
    Nån som vet?
    Ska inte vara några problem, har själv haft dessa yngel ihop.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • lulli
      • January 2009
      • 45

      #3
      Va bra, då släpper jag ut scalarerna om några dagar.
      Tack för svaret

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        dock väldigt mycket jobbigare att dra upp scalarer än svärdbärare.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          dock väldigt mycket jobbigare att dra upp scalarer än svärdbärare.

          .
          Yup!
          Vattenbyte varje dag, dra upp artemia varje dag, ha koll på vattenkvaliten osv, osv.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Marisch
            • June 2006
            • 370

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            dock väldigt mycket jobbigare att dra upp scalarer än svärdbärare.

            .
            Väl värt besväret dock. Skickar iväg mitt senaste gäng på torsdag och byter till mig annat kul.
            720 liter160 liter102 liter54 liter

            Kommentar

            • lulli
              • January 2009
              • 45

              #7
              Jo det förstår jag, lyckades klara förra kullen frisimmande i en vecka med nykläckt artemia och dom var runda och pigga, så fick mamman ett ryck och åt upp allihop på 2 sek. jätte kul, så nästa gång tog jag bladet med ägg alldeles innan dom kläcktes å la i yngel kassen fick även flytta föräldrarna för dom var å sög i nätet! Så nu får vi se! Det är ca 200 som ligger å darrar än så länge.

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av lulli
                Jo det förstår jag, lyckades klara förra kullen frisimmande i en vecka med nykläckt artemia och dom var runda och pigga, så fick mamman ett ryck och åt upp allihop på 2 sek. jätte kul, så nästa gång tog jag bladet med ägg alldeles innan dom kläcktes å la i yngel kassen fick även flytta föräldrarna för dom var å sög i nätet! Så nu får vi se! Det är ca 200 som ligger å darrar än så länge.
                Klarade de sig så länge som en vecka förra gången hade jag aldrig tagit upp äggen från föräldrarna...

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Marisch
                  • June 2006
                  • 370

                  #9
                  Mina scalarer åt upp sin första kull oxå. Men efter ett par försök så lyckades de faktiskt dra upp kullen helt. En del par kan lära sig har jag hört medans andra par misslyckas gång på gång.
                  720 liter160 liter102 liter54 liter

                  Kommentar

                  • Marisch
                    • June 2006
                    • 370

                    #10
                    Ursprungligen postat av NIC
                    Klarade de sig så länge som en vecka förra gången hade jag aldrig tagit upp äggen från föräldrarna...
                    Håller med. Jag hade oxå låtit föräldrarna få försöka själva. Det är ju faktiskt synd att scalarernas yngelvårdande egenskaper håller på att försvinna.
                    720 liter160 liter102 liter54 liter

                    Kommentar

                    • lulli
                      • January 2009
                      • 45

                      #11
                      Ursprungligen postat av NIC
                      Klarade de sig så länge som en vecka förra gången hade jag aldrig tagit upp äggen från föräldrarna...
                      Nä,kanske dumt men det känns lite jobbigt när man kämpat med artemian å allt funkade så bra dom var så söta med sina oranga magar så äter hon bara upp dom!!! Tänkte prova detta, dom lägger ju ägg snart igen å dom får dom ha själva, önskar bara man kunde ge dom något enklare att äta! ynglena alltså.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marisch
                        Mina scalarer åt upp sin första kull oxå. Men efter ett par försök så lyckades de faktiskt dra upp kullen helt. En del par kan lära sig har jag hört medans andra par misslyckas gång på gång.

                        det finns en hel del personer som hävdar att med rätt betingelser så
                        spelar det ingen som helst roll hur "sönderavlade" de är.

                        samt att många hävdar att ju närmare VF man är, desto "lättare" är det.

                        kanske är sanningen någonstans i mitten.


                        men jag håller med NIC.....ett par som får fram frisimmande i upp
                        till en vecka skall inte störas, de skall få försöka ett antal
                        (20-30 ggr) till innan man meckar med articifiella saker.

                        tänk på att en scalar blir 10-15 år gammal.....leker under rätt betingelser
                        kanske 1 gång per månad (ofta mer), de har kanske 100-150 lekar
                        på sig innan de trillar av pinnen, att då tycka bort yngel efter ett
                        fåtal kullar....kan inte vara bra......

                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av lulli
                          Nä,kanske dumt men det känns lite jobbigt när man kämpat med artemian å allt funkade så bra dom var så söta med sina oranga magar så äter hon bara upp dom!!! Tänkte prova detta, dom lägger ju ägg snart igen å dom får dom ha själva, önskar bara man kunde ge dom något enklare att äta! ynglena alltså.

                          skalad artemia funkar faktiskt ganska bra det oxå.

                          drog upp en kull från 1 vecka till 3 veckor prexis med det,
                          förvånansvärt stor överlevnadsprocent.

                          att jag var tvungen att rådda runt i karet, så de åt upp dom då är en annan sak.......
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Marisch
                            • June 2006
                            • 370

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            det finns en hel del personer som hävdar att med rätt betingelser så
                            spelar det ingen som helst roll hur "sönderavlade" de är.

                            samt att många hävdar att ju närmare VF man är, desto "lättare" är det.

                            kanske är sanningen någonstans i mitten.


                            men jag håller med NIC.....ett par som får fram frisimmande i upp
                            till en vecka skall inte störas, de skall få försöka ett antal
                            (20-30 ggr) till innan man meckar med articifiella saker.

                            tänk på att en scalar blir 10-15 år gammal.....leker under rätt betingelser
                            kanske 1 gång per månad (ofta mer), de har kanske 100-150 lekar
                            på sig innan de trillar av pinnen, att då tycka bort yngel efter ett
                            fåtal kullar....kan inte vara bra......

                            .
                            Ja mitt scalarepar är ju troligen inte VF. Om de är artificiellt uppfödda eller om de gått hos sina föräldrar har jag ingen aning om. Men de är ju iaf ett bevis på att det går att få dem att vårda sin avkomma även om de inte är VF.

                            Mina klarade oxå av ynglen en vecka ungefär första gången så jag tyckte de kunde få försöka igen och igen och igen om det hade behövts. Väldigt kul att se dem dona med sina små faktiskt.
                            720 liter160 liter102 liter54 liter

                            Kommentar

                            • lulli
                              • January 2009
                              • 45

                              #15
                              Ska prova med skalad artemia till nästa kull, ska inte blanda mej i mer för dom tog verkligen väl hand om dom (innan dom blev lunch!)
                              Tack för alla svar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...