Trigga guldsömmar till att leka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrik.mickelsson
    • July 2007
    • 48

    Trigga guldsömmar till att leka

    Är det någon som har bra erfarenhet av guldsömmar? jag har två par med guldsömmar men de vill inte leka. Kan man trigga dem till lek eller bör akvariumet se ut på något visst sätt tex med växter och grejer? Har börjat exprementera lite med temperaturen lite grann få ses om det kan göra något. Är det någon som kan hjälpa mig så är jag tacksam för svar.
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    jag har hört att ciklider gärna leker när det blir lite kallare vatten, t.ex vid ett vattenbyte
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • aronman
      • October 2008
      • 79

      #3
      Se till att de har en bra lekplats och se till att mata de mycket, med gärna fryst foder och ännu hellre levande foder.

      Ser du till detta så får du nog snart lek vare sig du vill eller ej.

      Kommentar

      • jockson
        • December 2008
        • 248

        #4
        Om du har mkt gömställen är det en fördel..
        i så fall gör ett vattenbyte och mata dem med levande fisk för att simulera regnperiod.. det borde trigga dem.
        Mvh.
        Jocke

        Kommentar

        • fredrik.mickelsson
          • July 2007
          • 48

          #5
          Gömställen finns det så det räcker och blir över, och vatten byte gör jag engång i veckan, så det är väll bara levande foder kvar då i sånna fall,, har provat att sätta paret i ett eget akvarium nu får se om det händer något.

          Kommentar

          • Flojden
            • May 2007
            • 160

            #6
            Testa att inte bytt vatten på ca 2-3 veckor, mata dom varannan dag(bara pellets), gör så i 1-2veckor.
            Sen ca 3 dagar före vatten bytet börjar du mata dom ca 2-3gånger om dagen med fryst(röda,svarta myggizar).
            99% Lek!
            Hur stora e dom?

            Kommentar

            • fredrik.mickelsson
              • July 2007
              • 48

              #7
              Det största paret är ca 13-15 cm och det minsta paret är ca 10 cm

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Hur stort kar har du och vilka andra kamrater i byttan? Kanske har för lite "privat" utrymme för att dom ska få lugn och ro och leka.
                / Rickard

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Var typ första gången jag överhuvud taget såg någon skriva om att guldsöm var svårlekt.
                  Mina leker konstant både utan vattenbyte och med.
                  Men testa att byta vatten 20%/vecka o trigga med fryst foder typ rödamygg o svarta, det brukar funka på det mesta.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • smikeb
                    • April 2007
                    • 107

                    #10
                    jag håller med ciklidcollector om att guldsömmar är lättlekta men de ska gå i ett stort kar, minst 375 liter enl. art beskrivning.
                    de jag har haft har blivit väldigt aggressiva vid lek så du ska kanske vara glad att de inte leker
                    www.oscarciklid.egetforum.se

                    Kommentar

                    • fredrik.mickelsson
                      • July 2007
                      • 48

                      #11
                      De går i ett 540 med sex mindre salvini och ett fullvuxet texas par. De gick då inte att ha dem ensama i ett mindre kar. Hanen höll på att tuckta ihjäl honan efter knappt ett dygn. så nu har hanen åkt ner i det stora karet igen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...