Laetacara thayeri / Rödbukad flaggciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Laetacara thayeri / Rödbukad flaggciklid

    Någon med erfarenheter av Rödbukad flaggciklid? Sökt en del i forumet men inte hittat så mycket.

    Planerar att köpa ett par VF till mitt 400L där de skall få gå med ett stim VF Corydas, 2st L-malar och ett större stim Kardinaltetror.

    Eventuellt är det bättre att köpa en liten grupp och låta dem para ut själva?

    Någon som vet mer om Rödbukad flaggciklider?
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Det är en relativt snäll ciklid som inte gräver så mycket. Jag hade ett par i ett 200-liters akvarium där de lekte. Lite svårt att dra upp yngel bara.
    Om affären säkart kan avgöra att det är ett par så tycker jag att du skall köpa det.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Tack Guy, låter ju lovande. Jag tänkte åka ner till dina trakter i slutet av veckan (Åleds), är ju så att om man söker kvalité får man ju vara beredd att åka en bit?!
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Janne brukar vara duktig på att se kön på ciklider. Fattar inte mycket när han skall förklara skillnaderna på könsöppningarna.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5

          Laetacara thayeri är relativt lätt lekt men den klarar inte av att vårda sina yngel om man har för stridiga fiskar i samma kar.
          Laetacara flavilabris är annars ett bra alternativ och brukar finnas i handeln ibland.
          Båda arterna förväxlas tyvärr och de verkar inte som de kan leka med varandra heller.
          Flavilabrisen är dock lite mera framåt som fisk och har vad jag tycker bättre yngelvård än thayerin.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • S_sund
            • July 2004
            • 1904

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidcollector

            Laetacara thayeri är relativt lätt lekt men den klarar inte av att vårda sina yngel om man har för stridiga fiskar i samma kar.
            Laetacara flavilabris är annars ett bra alternativ och brukar finnas i handeln ibland.
            Ok, intressant. Skall ta och läsa på lite om flavilabris ikväll då.
            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
            Min Blogg
            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Tycker att flavilabrisen är grymt snygg samt har ett relativt intressant lekbeteende.
              Har ett lekpar av flavilabrisen och även thayerin och bådas avkomma är lätt sålda.
              Dock så är de inte vanliga i handeln och de som finns har oftast varit/är VF.

              Har faktiskt nästan hela Laetacara familjen på odling och de är helt fantastiska.
              Speciellt de små arterna som funkar med det mesta i fisk väg, de stora käkar sällan fisk men det förekommer om fiskarna är väldigt små.

              Har med framgång haft kardinal tetror och guppys o korallplatys med dem utan några förluster.
              Samtliga vill ha måttlig belysning och bra med växter samt gärna sandblandat substrat.
              Enstaka rötter funkar också, dock så verkar de växa fortare om de går i lite hårdare vatten.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • S_sund
                • July 2004
                • 1904

                #8
                Ok, spännande. Som det ser ut just nu blir det nog ett par Laetacara thayeri (om det finns några fina kvar förstås). Skall bli riktigt spännande att ge sig i kast med nya arter!
                450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                Min Blogg
                För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                Kommentar

                • Robin_Hedstrom
                  • January 2005
                  • 1818

                  #9
                  Flavilabrisen tenderar väl att fenbita nåt grymt inom egna arten?
                  /Robin Hedström
                  http://www.robinhedstrom.se/

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Jag har aldrig varit med om att de fenbiter varandra så att säga.
                    Det gäller flavilabrisen då.
                    Fulvipinnisen har jag dock sett att de naggar lite i fenorna på varandra ibland.

                    Enklast är att ha ett par och sen snälla/sävliga invånare.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Så zebra ciklider är inga bra vänner bland laetacara släktet.

                      Nyckelhål och heros efasiatus samt severus funkar samt scalarer o i viss mån blåciklider.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • S_sund
                        • July 2004
                        • 1904

                        #12
                        Köpte ett fint par idag, 150kr/st, på Åleds. Skrämda och något tagna efter nästan två timmar i bilen men jag tror de har återhämtat sig till imorgon!
                        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                        Min Blogg
                        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #13
                          Trevligt.
                          Nu är det bara att lägga upp bilder.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Ursprungligen postat av ciklidcollector
                            Jag har aldrig varit med om att de fenbiter varandra så att säga.
                            Det gäller flavilabrisen då.
                            Fulvipinnisen har jag dock sett att de naggar lite i fenorna på varandra ibland.

                            Enklast är att ha ett par och sen snälla/sävliga invånare.
                            Äh, jag skrev fel. Fulvipinnisen fenbiter menade jag.
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • S_sund
                              • July 2004
                              • 1904

                              #15
                              Laetacara thayeri -hona

                              Inte mycket till foto men de är rätt skygga just nu, blir nog bättre.
                              Bifogade filer
                              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                              Min Blogg
                              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...