Zebracilkiden äter sina barn!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millas
    • February 2003
    • 204

    Zebracilkiden äter sina barn!!!!!

    <font face='Verdana'></font id='Verdana'>
    Varför äter honan upp sina yngel????

    Ska man inte låta dom ta hand om sina barn, för det är väl det bästa?!! Vad göra???
  • jak621212
    • January 2003
    • 23

    #2
    Om du orkar så kan du helt enkelt ta en slang och suga över
    ynglen (hävert princip) till ett litet akvarium eller en skål
    när de klarar att simma själva. Jag har själv gjort det med
    mina blåciklider och krossat flingfoder till minatyr foder i
    en äggkopp. Med det är ett elände att hålla rent i början när de är för små för att fångas in med håv på ett vettigt sätt. Det hör ju också till att små akvarium eller dyl. snabbt grosar igen.
    Dessutom behövs det nog en liten luftpump för att få en lite cirkulation i kärlet så det inte slammar igen direkt.
    Men visst är det kul att se när de växer...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Ja, det bästa är att låta dem ta hand om ynglen, så ynglen blir präglade på föräldrarna, och själva lär sig yngelvård. Och är det en genetisk defekt som gör att de äter upp ynglen, så ska man inte avla på dem. Är de unga, så kan de behöva öva ett par gånger. Men zebraciklider är oftast bra yngelvårdare, är du säker på att honan äter dem? Hon kanske bara flyttar på dem, eller hämtar dem om de har kommit för långt bort.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • remma
        • April 2003
        • 1

        #4
        Hej! Vi har alltid plockat upp våra efter ca 2 veckor litar inte på dem. Just nu har vi 2 små akvarium med yngel av olika storlekar Ca:
        6 veck+12 veck vi matar dom med vanligt flingfoder (mycket söndersmulat)sedan blandar vi med fryst foder när dom har blivit lite större.De växer så det "knakar".Vi har väl ca 25 i varje kull just nu.Dom första vi köpte för ca ett år sedan är "bra" stora nu vi har dom ihop med Eldbuk,Praktbotsia,+en annan sorts botsia som jag
        inte kommer ihåg namnet på just nu(grågröna)+ stora malar som håller rent förstås.Zebraciliden ynglar av sig i tid och otid men det är roligt med alla små!Ha det bra!

        Kommentar

        Arbetssätt...