Skalarrom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Skalarrom

    Mina skalarer satte rom på filtret i går em.
    Sen dess håller de på o bråkar/leker/kivas! De börjar nu se ganska skamfilade ut.
    Ser lite skadat på bådas munnar och lite annat.

    Varför gör dom så nu efter att rommen är där? Ifs vaktar de rätt bra, men ibland viftar dom bort romkorn i stridigheterna.
    Det är väl inte lekbeteende nu?

    Nu har jag släckt belysningen så de kunde lugna ner sej lite. Jag är rädd att de skadar sej för mycket, det kanske kan bli svamp i skadorna.
    Nån som har erfarenhet av detta? Finns det ngt jag kan göra?
    Jag har inte stora möjligheter att flytta nån av dem.

    Mina bilder
    Min zoon
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av svea
    Mina skalarer satte rom på filtret i går em.
    Sen dess håller de på o bråkar/leker/kivas! De börjar nu se ganska skamfilade ut.
    Ser lite skadat på bådas munnar och lite annat.

    Varför gör dom så nu efter att rommen är där? Ifs vaktar de rätt bra, men ibland viftar dom bort romkorn i stridigheterna.
    Det är väl inte lekbeteende nu?

    Nu har jag släckt belysningen så de kunde lugna ner sej lite. Jag är rädd att de skadar sej för mycket, det kanske kan bli svamp i skadorna.
    Nån som har erfarenhet av detta? Finns det ngt jag kan göra?
    Jag har inte stora möjligheter att flytta nån av dem.
    Sätt en liten nattlampa till de så de har koll på vaktandet.
    Mina slogs också rejält innan och efter romläggning, vet inte riktigt vad det handlar om..
    Hoppas det går bra för dig men bli inte allt för förvånad om de käkar upp rommen efter ett tag.
    De kommer lägga igen ca. varannan, var tredje vecka, låt de hållas så fattar de kanske efter 10-20 försök att det är deras kids och då kanske de låter de leva..

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Tack för svaret.
      Det finns en lampa i rummet. De har lagt rom 5 gånger tidigare och efter 3 dar är den borta! Då var det ungefär den intervallen som du skriver. Nu har det gått 5 månader sen dess.

      Men de har aldrig gjort såhär förut. De är alltid sams annars.
      Nu verkar dom hysteriska, jag är rädd att de har ihjäl varandra. Ibland t o m fastnar de i varandras munnar! Ser inte roligt ut.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av svea
        Tack för svaret.
        Det finns en lampa i rummet. De har lagt rom 5 gånger tidigare och efter 3 dar är den borta! Då var det ungefär den intervallen som du skriver. Nu har det gått 5 månader sen dess.

        Men de har aldrig gjort såhär förut. De är alltid sams annars.
        Nu verkar dom hysteriska, jag är rädd att de har ihjäl varandra. Ibland t o m fastnar de i varandras munnar! Ser inte roligt ut.
        Låt de hållas, de klarar sig oftast bäst själv men jag kan hålla med om att det ser lite läskigt ut emellanåt..

        Om du vill skynda på processen så lägg över rommen i ett annat kar med utblåset riktat mot kornen. Efter ca 3 dagar kläcks de, se till att göra vattenbyte varje dag så det är bra kvalitet på vattnet eftersom man matar flera ggr om dagen. (nykläckt artemia)
        Jag slarvade lite med mina vattenbyten efter 2-3 månader och de försvann en efter en..

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ok, låter bra. Då kan jag kanske våga sova i natt!

          Men du menar alltså att jag kan ta upp romkornen och ha i ett separat kar utan föräldrarna? Blir dom inte störtsura då, kanske bråkar ännu mer?

          Ifs kanske det inte är några romkorn kvar i morgon bitti. Men OM, ska jag ta vatten från "deras" akvarium då hela tiden, eller nytt?
          Vore kul att klara åtminstone några yngel.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av svea
            Ok, låter bra. Då kan jag kanske våga sova i natt!

            Men du menar alltså att jag kan ta upp romkornen och ha i ett separat kar utan föräldrarna? Blir dom inte störtsura då, kanske bråkar ännu mer?

            Ifs kanske det inte är några romkorn kvar i morgon bitti. Men OM, ska jag ta vatten från "deras" akvarium då hela tiden, eller nytt?
            Vore kul att klara åtminstone några yngel.
            Se upp när du tar loss romkornen så att du inte får dig ett utfall mot handen
            Om du ska starta eet nytt kar till kidsen så ta vatten från huvud karet och sedan kan du göra vattenbyte med nytt vatten.

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Oj det låter spännande.
              Kan jag bara ta upp rommen, eller är det viktigt att de inte kommer i kontakt med luft?
              Vilken storlek på akvarium? Jag har ett 25 liters med ngt slags filter till, skulle det räcka?
              Romkornen har ju minskat betänkligt? Kanske.... hmmm runt 30-40 kvar.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Sen är ju frågan om man gör rätt eller fel när man separerar äggen från föräldrarna.
                Det bästa och roligaste hade ju helt klart varit om man kunde få se föräldrarna praktisera yngelvård, men oftast tar det så lång tid och många försök tills det funkar bra så man tröttnar på skiten och separerar de. Genom att göra det så fuckar man upp yngelvården i ännu ett led, men som sagt, tröttsamt när de bara käkar upp skiten gång efter gång..

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Exakt! Det är därför som jag aldrig gjort det tidigare.
                  Dessutom finns där ett piggt och hungrigt gäng regnbågar som är väldigt intresserade av det hela!

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #10
                    Ursprungligen postat av svea
                    Oj det låter spännande.
                    Kan jag bara ta upp rommen, eller är det viktigt att de inte kommer i kontakt med luft?
                    Vilken storlek på akvarium? Jag har ett 25 liters med ngt slags filter till, skulle det räcka?
                    Romkornen har ju minskat betänkligt? Kanske.... hmmm runt 30-40 kvar.
                    Tror inte att rommen ska ha någon kontakt med luft men det låter jag vara lite osagt.
                    Helst så stort kar som möjligt, gärna 50 cm högt, men i början så kan du ha de i ditt 25 liters utan problem. Scalarer växer ju en hel del på höjden och behöver då en hel del utrymme däråt. Har inte fått några svar själv på när det skulle kunna bli problem för fenutvecklingen pga för litet/lågt kar.
                    Du kan lätt ha de i 25 liter ca. 2 månader.
                    Jag hade ca. 40-50 st i ett 45 cm högt 130 liters, de växte ganska dåligt, blev ca 3 cm på höjden på ca 3,5 månader..
                    Vet inte vad det berodde på, bytade vatten varje dag och matade 5-6 ggr/dag..

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Ursprungligen postat av svea
                      Exakt! Det är därför som jag aldrig gjort det tidigare.
                      Dessutom finns där ett piggt och hungrigt gäng regnbågar som är väldigt intresserade av det hela!
                      Aha, sällskapsakvarium..
                      Glöm det...!
                      Även om de kläcks så tar det inte lång tid innan de blir uppkäkade tyvärr..

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Just det! Vad jag befarar. Därför så kanske det vore en lösning, trots allt att flytta dem.
                        Får sova på saken.
                        Tack för hjälpen.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Coolerz!
                          Litet klipp på mina småttingar.

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • Lasse J
                            • October 2008
                            • 47

                            #14
                            Jag tycker det är fusk att flytta rommen, sporten är ju att få föräldrarna att klara av sin roll

                            När jag hade mina i ett sällskapsakvarium så blev rommen aldrig äldre än 3 dagar.
                            Sen flyttade jag över dom till ett eget kar och på tredje försöket så fick jag dom iaf frisimmande. Tyvärr så gick det bara 2 dagar efter det innan alla var borta. Antagligen för att jag inte hade någon artemia. Har nu köpt skalad artemia som jag ska använda till nästa gång.
                            Har även flyttat in 3 svärdbärare och 2 ancistrus, eftersom jag läste här att dom gärna ska ha någon icke rom-ätande fisk att vakta sina yngel från.

                            Nu är det bara att vänta 2-3 veckor till nästa gång, så får vi se hur det går
                            Lasse J

                            Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Så häftigt NIC! Tack för titten. Hur gamla är dom där?

                              Lasse J: problemet för mej är att jag inte har ngt tillräckligt stort akvarium att flytta föräldrarna till.
                              Jag håller som sagt med om att det inte är alldeles rätt att separera dem.

                              Idag är rommen borta. Problemet löst!

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...