Vilka fiskar passar ihop med zebraciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eliin
    • March 2003
    • 66

    Vilka fiskar passar ihop med zebraciklider?

    Har ganska precis inhandlat ett 150 liters akvarium. Har ett lekande zebrapar som jag tänkte stoppa i detta. Men självklart vill jag även ha lite fler fiskar. Har funderat på elfenbensciklid och sajicaciklid. Vad tror ni om den blandningen? Nån som har nå annat förslag? Hittade även en till här på zoopet som jag fastnade för, Archocentrus multispinosus (Multispinosa-ciklid). Vad sägs om den tillsammans med ovanstående?

    Tack på förhand!

    ELIIN
  • Diefenbaker
    • January 2003
    • 25

    #2
    Jag skulle inte rekomendera sajicaciklid ihop med zebran eftersom de korsar sig med varandra.

    Kommentar

    • mert91
      • July 2002
      • 877

      #3
      Eftersom sebra ciklider är så pass tuffa så skulle jag rekomendera några malar eller tetror till dem, inga fler ciklider.

      Lycka till!!!

      Med akvaristiska hälsningar //Mert
      Med vänliga hälsningar!

      //M.M

      Kommentar

      • Zybeer
        • July 2002
        • 699

        #4
        Hej,

        jag har mitt Zebragäng med ett par Röda Ciklider och tre st. Jack Dempseys. Även en Plecostomus som är rätt stor och två st. Yabbys (Hummer, cherax destructor). Funkar busbra, kul med lite färgvariation i akvariet. De röda cikliderna är helt klart herre på täppan trots att den största Zebrahannen är just det - störst! Iof. bråkar ingen med hummrarna men jag har haft dem ett år och ingen fisk har ätits. Enda problemet är när fiskarna ynglar av sig då gäller det att flytta ynglen illa kvickt.

        Lycka till!

        MVH / Jens

        ------------------------
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          "Elfenbenscikliden" är inget annat än en vit form av zebracikliden, så skaffar du dem, så kommer de antagligen att slåss rätt rejält, och kanske även byta partners med varandra, om t.ex den vita honan kommer på att den randiga hanen är mycket större och finare, så kommer hon antagligen att försöka sno honom från den randiga honan. De är som sagt samma art. Multispinosan är nog lite för fredlig för zebracikliderna, och skulle nog åka på rätt mycket stryk, särskilt i ett såpass litet akvarium. Jag skulle föreslå Neetroplus nematopus, en intressant, men rätt bitsk ciklid, som skulle passa bra med zebracikliderna, både temperaments, storleks och ursprungsmässigt, då båda är centralamerikaner.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...