Saijca-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sussi02
    • March 2007
    • 9

    Saijca-yngel

    Har sedan två dagar fått Saijca-yngel i mitt lek-akvarium jag undrar hur länge bör honan och hannen var kvar med ynglen? Är det någon speciell tid eller?
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    De brukar jaga iväg dem när de blivit så pass stora att de utgör ett hot eller hanen tycker att de utgör konkurrens.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Junros
      • November 2007
      • 144

      #3
      låt dom sköta sig själv så blir det bara bra =) vackra är dom också. ^^

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, sajica är en trevlig och vacker ciklid, betydligt mer sansad i sitt revirförsvar än sin släkting zebracikliden

        Hur länge sajicaynglen kan gå med föräldrarna varierar nog lite, beroende på hur snabbt de bestämmer sig för att börja leka igen. Det kan nog också ha att göra med hur många andra fiskar det finns i akvariet. Men ca en till två månader kan man nog i alla fall räkna med att sajica vaktar sina yngel.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Jag hade för några år sen ett sajica par som lekte för första gången(de var maximalt 5cm stora).
          Deras yngel fick gå kvar tills de förädrarna själva körde bort dem.
          Det som var roligt att de flesta yngel var nästan lika stora som föräldrarna när detta hände.
          De gick då ensamma i ett 240liters kar.
          Anledningen till att de vuxit om sina päron var att jag övertalades att använda så kallat laxfoder som innehöll massa protein o annat konstigt.
          Detta resulterade i snabb och grotesk tillväxt.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          Arbetssätt...