Borellihanne - spottar slem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    Borellihanne - spottar slem

    Tjena.

    Märkte får någon dag sedan att det satt en stor slemklump på Limnophilan. Funderade på vad detta kunde vara men kunde inte komma på någon vettig förklaring.

    Men igår när jag satt och slöstirrade in i burken så såg jag att en av Borellihannarna stod och tuggade och tillslut spottade ut slem som fastnade på anubisen denna gång.

    Slemmet kan bäst beskrivas som snor. Någon som varit med om något liknande?
    Låter inte som friskhetssymtom..
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av JonasN
    Tjena.

    Märkte får någon dag sedan att det satt en stor slemklump på Limnophilan. Funderade på vad detta kunde vara men kunde inte komma på någon vettig förklaring.

    Men igår när jag satt och slöstirrade in i burken så såg jag att en av Borellihannarna stod och tuggade och tillslut spottade ut slem som fastnade på anubisen denna gång.

    Slemmet kan bäst beskrivas som snor. Någon som varit med om något liknande?
    Låter inte som friskhetssymtom..
    Han kan inte ha tagit någon redan befintlig "klump" typ snigelägg eller nåt sånt, tuggat och spottat ut just precis när du kollade...?
    Ser han dålig ut för övrigt - hopkrupna fenor, beläggning på kroppen, utstående ögon o.s.v.?

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Nej han ser helt frisk ut.
      Men har svårt att tro att det var snigelrom, men tror nog att du har rätt i att han hittade någon befintlig klump. Började tugga på den och spotta ut när jag såg.
      Frågan är då istället: Vad är detta för slemklumpar jag har i burken?
      Fiskade upp en liknande slemklump dagen innan. Och den var ca 10 ml stor vilket gör att jag blir allmänt skeptisk. Kan det vara nån svamp?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av JonasN
        Nej han ser helt frisk ut.
        Men har svårt att tro att det var snigelrom, men tror nog att du har rätt i att han hittade någon befintlig klump. Började tugga på den och spotta ut när jag såg.
        Frågan är då istället: Vad är detta för slemklumpar jag har i burken?
        Fiskade upp en liknande slemklump dagen innan. Och den var ca 10 ml stor vilket gör att jag blir allmänt skeptisk. Kan det vara nån svamp?
        Är det helt slätt slem - du skrev innan att det liknade snor - men, det är inga korn eller prickar i det? Är det helt genomskinligt eller grumligt?
        Fasen om man bara kunde få se en bild på det...

        Kommentar

        • JonasN
          • September 2008
          • 357

          #5
          Tyvärr så sitter jag i ett hotell rum i Oulu så kan inte fixa nån bild just nu. Så får ge en målande beskrivning.
          Den bästa beskrivningen jag kan komma på är snor när man precis blivit förkyld (dvs. ljust) blandat med någon droppe mjölk. Alltså helt prickfritt och en väldigt homgen textur/färg.


          *Ber om ursäkt för de lite äckliga beskrivningarna.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Några nya rötter i karet som kanske börjat slemma?

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Nej. Och har bara hittat detta slem punktvis. På totalt 3 ställen. Ingen av rötterna har minsta tendes till slembildning.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Oulu... Är det en plats i närheten av Honolulu? Eller befinner du dig uppe i nordens Hawaii, ovanför polcirkeln? - där man uppenbarligen skall vara för att uppleva sommartemperaturer nuförtiden?

                Fasen vet vad det kan vara för slem...? Mjölkblandat snor... bra beskrivning för övrigt! Om det inte uppkommer mer och fisken inte verkar dålig, så kanske det inte är så farligt...
                Men, det vore ju spännande att få veta ändå...

                Kommentar

                • JonasN
                  • September 2008
                  • 357

                  #9
                  Tyvärr det senare av alternativen Är dock hemma innan middagen hinner kallna. (Gasbranchens fabriker har stor geografisk spridning)

                  Väl hemma skall jag leta med ljus och lykta efter slem och lovar att dokumentera varje fynd.

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    #10
                    Det låter som han kan varit lite dålig i magen, då kan det vara väldigt ljust och lite vitt i. Han har behövt vara dålig för det utan precis som vi människor så kan fiskar vara dåliga i magen ibland.

                    Så detta problem löst!

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • JonasN
                      • September 2008
                      • 357

                      #11
                      Kanske han var bakis efter att ha petat i sig en jäst ärta eller något. Vem vet? Tack för input freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Men om fiskar liksom "är dåliga i magen" - skiter dom inte illa då? Jag menar, spyr dom verkligen...?

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          #13
                          Det kan ju vara så att han trott det varit mat och börjat att tugga på det igen, och sen liksom spottat ut det när han insåg att det inte var någon mat.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          Arbetssätt...