jaguar cichlid var kan man köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moi
    • November 2008
    • 213

    jaguar cichlid var kan man köpa?

    vill veta var kan man köpa små jaguar cichlider runt 3-5 cm jag bor mellan borås och göteborg desutom vill jag veta vad de kostar och om man kan ha de i en 520 lit kar?
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Kolla mitt svar i gluska fiskar tråden du skapade.
    Då det gäller handel av dessa så är de svåra att få tag på, kostar en del när man hittar dem.
    Upp till 6-7cm stora kan du nog ha dem i ett 520l men för att de ska utvecklas o må bra o för att slippa revisstrider bör du ha dem i ett 900+l akvarie.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Kenny89
      • December 2005
      • 291

      #3
      Jaguar ciklider är inte dyra! Kan dock va svårt att få tag i vuxna par inga problem dock att få tag i smått =) Går att ha ett par ensamt i ett 500 liters, dom dödar allt när dom leker.. behöver stort utrymme.
      Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

      Kommentar

      • Galion
        • December 2004
        • 337

        #4
        Senast jag såg sånna i butik va i sommras hos Herkules Zoo i göteborg
        Mvh Peter

        Kommentar

        • moi
          • November 2008
          • 213

          #5
          Ursprungligen postat av Galion
          Senast jag såg sånna i butik va i sommras hos Herkules Zoo i göteborg
          har ringt idag fick veta att de hadde nogra som är 8-10 cm stora och det gor och beställa mindre storlek jag ska dit och kolla på

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Fortfarande tycker jag absolut inte du ska ha såna, mät upp på en tumstock 50 cm, och mät sedan om den ens knappt kan vända sig i ditt akvarium när den är fullvuxen.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • moi
              • November 2008
              • 213

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Fortfarande tycker jag absolut inte du ska ha såna, mät upp på en tumstock 50 cm, och mät sedan om den ens knappt kan vända sig i ditt akvarium när den är fullvuxen.
              nej det blir inga jaguar är säkert på det men jag tänkte bara kolla på de i zoobutiken jag få skaffa en mindre variant hittar jag inte en agresiv glupsk fisk då jag få skaffa ngra guld fisk till 540 lit kar och lägga nogra anabola droppar då får de en jaguar betende

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #8
                Eller så gör du som de gör i japan och skaffar växthämmande medel... så kan du hålla dem fullmogna, om än inte fullvuxna på ca. 30cm längd (jag förespråkar det inte, bara nämner det, så hacka inte på att detta är etiskt fel. För det vet jag att det är, å andra sidan är väl alla akvarium etiskt fel på ett eller annat sätt...)
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                • moi
                  • November 2008
                  • 213

                  #9
                  [quote=Keibo;1215644]Eller så gör du som de gör i japan och skaffar växthämmande medel... så kan du hålla dem fullmogna, om än inte fullvuxna på ca. 30cm längd (jag förespråkar det inte, bara nämner det, så hacka inte på att detta är etiskt fel. För det vet jag att det är, å andra sidan är väl alla akvarium etiskt fel på ett eller annat sätt...)[/quot
                  fins inte annat alternativ mindre fiskar och har likadant temperement som jaguarer fins inte, har varit idag på herkuleszoo o frogat de som är glupska o rovfiskar är stora och behöver stora kar,faaaaaaaaaaaaaaan va jobbigt vet inte vad jag ska göra

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Se´n kan man ju undra varför du promt måste ha "stora glupska rovfiskar"

                    Men visst finns det mindre arter som väl får gå under den benämningen, t.ex Jack Dempsey, salvini, Nandopsis loisellei, och Nandopsis tetracanthus. Tror alla liksom jaguaren räknas till Guapotes, men är betydligt mindre, och åtminstone loisellei och tetracanthus ska vara betydligt fredligare. Se´n är ju inte min (begränsade) erfarenhet av jaguaren att den är så aggressiv som det sägs.



                    Jag tycker i och för sig att det intressantaste med dem, liksom med andra ciklider, är deras yngelvård. Och så är de ju vackra också.
                    Senast redigerad av Shepard; 14 November 2008, 13:08.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11


                      Varför inte en sådan? Rena köttätare, jägare, coola, stora, passar i ditt akvarium, och vanliga i handlen (Även små exemplar, jag ser ofta 5-6 cm stora)
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        har ni sett en fullvuxen altumscalar (35cm hög) bli handmatad med räkor ??

                        lagom glupsk skulle jag vilja säga....

                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • moi
                          • November 2008
                          • 213

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          har ni sett en fullvuxen altumscalar (35cm hög) bli handmatad med räkor ??

                          lagom glupsk skulle jag vilja säga....

                          .
                          fins det non bild på den?

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            har ni sett en fullvuxen altumscalar (35cm hög) bli handmatad med räkor ??

                            lagom glupsk skulle jag vilja säga....

                            .
                            Har sett altums bli matade, dock tror jag inte det är samma upplevelse som att mata en brutal mördar maskin till köttätare (Vilket jag tror det är han söker?)
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=371&SOK=1

                              Varför inte en sådan? Rena köttätare, jägare, coola, stora, passar i ditt akvarium, och vanliga i handlen (Även små exemplar, jag ser ofta 5-6 cm stora)
                              Jag citerar så du ser mitt inlägg igen
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...