Hut gör ni för att ynglen lättats ska överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Hut gör ni för att ynglen lättats ska överleva?

    Fick för några dagar sedan yngel av mina kakaduaciklider. Har inte haft apistogramma yngel tidigare så jag blev riktigt glad =) Men det var inte långvarit! Idag så var alla yngel borta och honan simmade runt med övriga fiskar. Hon har under yngel tiden vart mycket agro och bråkat med alla.

    Hur gör ni för att ynglen lättast ska överleva i ett akvarium med andra fiskar? Bygger ni grottor åt dom eller liknande så att dom kan gömma sig?

    Övriga fiskar i karet är, Dvärgkulfisk, indisk glasmal, L134, fjärilsciklider, pansarmalar och neontetror. Tror arr neontetrorna kan vara skyldiga till att dom är borta.
    Mvh Patrik
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Tetror är löjligt snabba på att käka yngel.
    När mina paletter får yngel så brukar ett par tetror "offra sig" och få spö, medans de andra kan snorkla i sig yngel när föräldrarna är upptagna med de offrade fiskarna.

    Javamossa brukar vara bra för yngel annars, det är för tätt för att större fiskar ska kunna komma åt dom.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Jag har också hört att tetror ska jobba i team när dom rövar bort yngel! Tur att kakaduor leker så ofta som dom gör... Brukar som lägga romen i närheten där dom tidigare har gjort det eller vad har ni för erfarenhet av det?
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Jag lade mitt kakaduapar i ett eget kar med ottosar, ancistrus och endlers.
        Ynglen är nu en månad gamla och ser ut att må bra.

        Tror inte att ynglen blir långvariga i ett kar med tetror. Jag fick lek på kakaduas i mitt stora kar där de gick tidigare och rödmunnarna bara väntade på chansen. Så fort de fick den länsade de grottan och snabbt gick det.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          Mina oscars är de största yngel och äggtjuvarna ever, har 4 oscars och 2 malawi i ett ca. 900 literskar. Malawi lägger ägg hela tiden (typ varannan månad) men oscarn simmar bara fram och tar stryk, får öppna sår och har ibland blött. Trots det simmar de långsamt fram och slukar halva stimmet yngel eller hela mängden ägg utan problem i ett par nafs, sedan simmar de därifrån lika lungt medan malawin äter/biter på dem. Efter 4 dagar är ynglen och äggen borta och oscarns sår helt läkta ett par dagar efter det... Oscarn borde kallas Rocky Balboa...
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          Arbetssätt...