Färgning av fiskarna? är detta lagligt i sverige?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • almost_jocke
    • January 2008
    • 228

    Färgning av fiskarna? är detta lagligt i sverige?



    är det lagligt att sälja fiskar som är färgade på konstgjord väg Sverige?
    eller förekommer detta redan? jag har aldrig sett några själv iaf som tur är.

    måste ju va det mest plågsamma o onaturliga man kan utsätta en stakars fisk för!!
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    #2
    Fan vad sjukt!
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Japp, det säljs tyvärr färgade fiskar i Sverige.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • almost_jocke
        • January 2008
        • 228

        #4
        va fasen
        om jag skulle raka av håret på en hund och tatuera den hade blivit ett jädrans liv skulle jag tro!

        som jag förstått det är det lite åt tatuerings hållet som vissa fiskar blir färgade.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Att det är sjukt att göra så och kan kallas för djurplågeri är det ingen snack om,men jag tror inte fisken lider av det har jag för mig förutom då (psykiskt) kanske men inte fysiskt i allafall men det finns nog andra som kan svara på det bättre.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            Uäk, är allt jag har att säga om det där.
            Sen kan man ju fundera på papegojorna över huvud taget, dom ser inte så "livsdugliga" ut, och är inte naturliga för fem öre heller...

            Smaken må vara som baken, men finns det verkligen folk som har så dålig smak att dom tycker de arma kräken på bilden var snygga?
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Jag har läst om den del guldfiskar/slöjstjärtar som färgas. Så tror man att man har fått hem ett fint exemplar, bara det att färgen är inte permanent och efter ett tag så börjar färgen försvinna, så sitter du där med en massa standard orange ändå.

              Så jag ser det mer som lurendrejeri!

              Däremot så undrade jag om man inte kunde färga vita mygglarver med typ caramellfärg, så de blir röda. För allt prat om att röda mygglarver är allergiframkallande men att man kan få igång fiskar som äter dåligt just med detta foder. Dock behövde jag aldrig gå vidare då mina snappar lika på bra de vita larverna med.

              Kommentar

              • almost_jocke
                • January 2008
                • 228

                #8
                Ursprungligen postat av Linapina
                Jag har läst om den del guldfiskar/slöjstjärtar som färgas. Så tror man att man har fått hem ett fint exemplar, bara det att färgen är inte permanent och efter ett tag så börjar färgen försvinna, så sitter du där med en massa standard orange ändå.

                Så jag ser det mer som lurendrejeri!.
                lurendrejeri?!

                bryr du dig inte ens lite om att många fiskar dör under denna onaturliga och smärtsamma process??

                Kommentar

                • Jenny054
                  • May 2007
                  • 920

                  #9
                  Vilka fiskar är det som är offer för denna "färgning" i Sverige då?
                  The fish is jumping.....
                  Bloggen:
                  http://aquastyle.blogspot.com/
                  Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Här är enlista från england men det är ju inget som säger att de finns här.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #11
                      Ursprungligen postat av almost_jocke
                      lurendrejeri?!

                      bryr du dig inte ens lite om att många fiskar dör under denna onaturliga och smärtsamma process??
                      Jag vet faktist inte hur det går till när man färgar guldfiskar, det är inte på samma sätt som artikeln ovan, och färgen är där inte permanent. Jag tycker det är fel, men jag kan inte säga mer då jag inte vet något om processen. Om du vet några artiklar som handlar om hur man färgar guldfisk och proceduren som är inblandad får du gärna dela med dig då jag gärna vill vet hur det går till och hur fiskarna påverkas. Innan jag vet det så kan jag bara tycka att det är fel.

                      På guldfiskarna så gör man en förbättring eller förstärkning av färgen, minns inte var jag läste men lite info hittade jag, och då var det inte nålar inblandade. Och som sagt, den här färgen på guldfiskarna förvsinner så småningom, varför man som kund kan känna sig lurad, trott att man köpt en svart fisk som sedan går över till den valiga oragne.
                      Senast redigerad av Linapina; 11 November 2008, 08:04.

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Jag tycker det här som nämns i artikeln är helt avskyvärt och fruktansvärt. Stackars fiskar.
                        Trist med kunder som köper dessa, så länge det finns en marknad så kommer det att fortsätta.

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Här är enlista från england men det är ju inget som säger att de finns här.
                          http://www.deathbydyeing.org/colormedead.htm
                          Försökte läsa mer här, men jag kommer ju ingenvart. Vad jag än klickar på så kan sidan inte visas.

                          Hoppas att dessa stackars fiskar inte kommer till Sverige. Vi har ju en hel del seriösa akvariebutiker, och sedan mindre seriösa zoo butiker.

                          Kommentar

                          • Linapina
                            • July 2008
                            • 595

                            #14


                            Hittade denna info

                            Kommentar

                            • sweet
                              • August 2008
                              • 60

                              #15
                              :s

                              Ursprungligen postat av Linapina
                              Jag vet faktist inte hur det går till när man färgar guldfiskar, det är inte på samma sätt som artikeln ovan, och färgen är där inte permanent. Jag tycker det är fel, men jag kan inte säga mer då jag inte vet något om processen. Om du vet några artiklar som handlar om hur man färgar guldfisk och proceduren som är inblandad får du gärna dela med dig då jag gärna vill vet hur det går till och hur fiskarna påverkas. Innan jag vet det så kan jag bara tycka att det är fel.

                              På guldfiskarna så gör man en förbättring eller förstärkning av färgen, minns inte var jag läste men lite info hittade jag, och då var det inte nålar inblandade. Och som sagt, den här färgen på guldfiskarna förvsinner så småningom, varför man som kund kan känna sig lurad, trott att man köpt en svart fisk som sedan går över till den valiga oragne.
                              Jag har en vanlig guldfisk som frånbörjan var svart på stjärten, men nu är han helt orange. Jag har ingen aning om det har med färgning och göra eller inte,, men men...
                              Goldie

                              Kommentar

                              Arbetssätt...