Färgning av fiskarna? är detta lagligt i sverige?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #16
    Snygga tycker jag faktiskt att dom är, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa när jag vet dom är färgade.

    Dock så vet jag inte hur man i affär ska avgöra vilka som är färgade eller inte? Finns ju så många odlingsformer, så hur vet man om den är färgad eller odlingsform?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #17
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Snygga tycker jag faktiskt att dom är, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa när jag vet dom är färgade.

      Dock så vet jag inte hur man i affär ska avgöra vilka som är färgade eller inte? Finns ju så många odlingsformer, så hur vet man om den är färgad eller odlingsform?
      Ja, jag håller med dig. Eftersom jag inte kan avgöra om fisken är så svart som jag tror, eller om den är färgad, så är det ju jättesvårt.
      Det borde vara olagligt att göra så med fiskarna, men nu när de faktist finns ute i handeln, så borde det vara lag på att det tydligt framgår att fisken är färgad, så man kan välja att inte köpa dem.

      Som med den översta länken är det ju ganska självklart att de är färgade, men med fiskar där man bättrat på den naturliga färgen så är det ju svårt...

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Ursprungligen postat av Linapina
        Ja, jag håller med dig. Eftersom jag inte kan avgöra om fisken är så svart som jag tror, eller om den är färgad, så är det ju jättesvårt.
        Det borde vara olagligt att göra så med fiskarna, men nu när de faktist finns ute i handeln, så borde det vara lag på att det tydligt framgår att fisken är färgad, så man kan välja att inte köpa dem.

        Som med den översta länken är det ju ganska självklart att de är färgade, men med fiskar där man bättrat på den naturliga färgen så är det ju svårt...
        Men låt säga gröna tigerbarber, hur ska man veta vilka som är färgade och vilka som är odlingsvarianten?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Men låt säga gröna tigerbarber, hur ska man veta vilka som är färgade och vilka som är odlingsvarianten?
          Finns förmodligen inga färgade exemplar av den gröna tigerbarben, eftersom den gröna odlingsvarianten finns, och är rätt vanlig. Om de skulle färga några tigerbarber, så är det väl den vita odlingsformen i så fall, och då skulle de väl se ut som andra färgade fiskar, det vill säga som godis i en godispåse, vissa är blå, vissa gröna, vissa rosa, och vissa röda.

          Det svarta som vissa guldfiskar har på fenorna är naturligt vad jag har förstått, liksom att det försvinner när de växer.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Jag har sett färgade gröna tigerbarber (dock inte i Sverige) - de skiljer sig dock rätt mycket från avelsformen grön tigerbarb och det är lätt att se skillnad på dom. Den färgade har nämligen en mer "vitaktig" grundfärg (antagligen någon albino avelsform).

            Håller annars med om att det är morsliskt förskatligt att måla fiskar, dels för att det är en helt onödig extra hantering av fisken och dels för att färgen försvinner (falsk varudeklaration).

            Dock så är det en myt att fiskarna skulle lida rejält av målningen (då är det betydligt värre för dom om du inte skulle sköta dina vattenbyten) eller att massor av fiskar skulle dö vid färgningen.
            Det är en rätt enkel procedur som inte skadar fisken speciellt mycket.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Jenny054
              • May 2007
              • 920

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är en rätt enkel procedur som inte skadar fisken speciellt mycket.

              Hur "målar" man dessa fiskar då?
              Är det genom sprutor med färg lr hur gör man?
              The fish is jumping.....
              Bloggen:
              http://aquastyle.blogspot.com/
              Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Finns lite olika sätt att färga dom.
                Dels så kan man doppa dom i ett färgbad, dels kan man lyfta på ett fjäll och spruta in färg (på detta sätt kan man t.o.m. "skriva" olika meddelanden) och dels så injiceras färgerna innanför skinnet.
                I alla 3 fallen så försvinner färgerna så småningom. Inget av fallen är sannolikt speciellt plågsamt eller skadligt, men oavsett vilket är det en fullkomligt onödig hantering och jag tycker definitivt inte att man skall köpa sådana fiskar (då uppmuntras affärerna att sälja ännu fler) och jag tycker också att man skall reklamera fiskarna när de tappar färgen (affären är skyldig att ersätta kunden om de inte vid köpet har informerat om att färgen kommer att försvinna).
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #23
                  Ursprungligen postat av Jenny054
                  Hur "målar" man dessa fiskar då?
                  Är det genom sprutor med färg lr hur gör man?
                  Om du läste lite i wikipedia som jag länkade till så skulle du få en ganska klar bild av det hela. Där kan man även gå vidare på länkar där det står ännu mer i detalj om detta.

                  Kommentar

                  • Matsviper
                    • January 2008
                    • 53

                    #24
                    Enligt denna länk http://home.earthlink.net/~ecotank/id38.html låter det inte som en rolig prosess som fiskarna får genomgå!En annan översatt länk för oss som inte är så bra på utrikiska http://translate.google.se/translate...%3Dsv%26sa%3DG
                    Senast redigerad av Matsviper; 11 November 2008, 19:11.

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #25
                      Roligt att ni nämner gröna Tigersbarber för det finns att köpa hos Zoo-Giganten utenför Malmö jag var där Lördags och hade en liten Pratstund om detta Med NNN på Zoopet om dessa inte var ändrade lite vi kom fram till att dem var ändrade till färgen jag tänkte ta ett foto men jag gjorde det inte har aldrig sett sådana innan till den färgen i nån affär.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Nästan alltid när man kan läsa "The Truth About Dyed Fish" så är det bluff.

                        Rent krasst så kan man se det på prislistorna där "gamla målade fiskar" i stort sett kostar lika mycket som "omålade fiskar". Hade det nu varit som så att 80% dör vid målningen så borde i så fall dessa fiskar vara mycket dyrare.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #27
                          Det är säkert så Kjell men jag tycker likt förbennat att det är ett ofog.
                          O inte är det snyggt heller.
                          Bifogade filer
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Det är säkert så Kjell men jag tycker likt förbennat att det är ett ofog.
                            O inte är det snyggt heller.
                            Nej, inte tyder det på nå´n vidare syn på levande varelser.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Det är säkert så Kjell men jag tycker likt förbennat att det är ett ofog.
                              O inte är det snyggt heller.
                              Jo, men om man nu är kritisk mot en sak så är det ändå fel att sprida lögner bara för att ställa det man är emot i ännu sämre dager.

                              "Injicerade" gurami kritiserade jag när de presenterades första gången 2005 på Aquarama i Singapore http://www.zoopet.com/index.php?opti...348&Itemid=206
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                • June 2002
                                • 2952

                                #30
                                Visst Men om man har noll tolerance då spelar det igen roll. Varje exempel är ett för mycket.
                                Senast redigerad av kaj.p; 12 November 2008, 00:09.
                                Nordiska Diskus Sällskapet
                                Hallandsakvaristerna
                                BAK Gcg Maf NCS

                                Kommentar

                                Arbetssätt...