Köp av scalarer, 2 eller fler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Köp av scalarer, 2 eller fler?

    Verkar som det blir ett begagnat kar på lite över 200 liter i helgen.

    Scalarer är som tidigare målet då jag tycker detta är en vacker fisk.

    En butik har extremt små scalarer som är svarta, mycket vackra och dessutom billiga.

    Den andra har scalarer som en privatperson föder upp (Vet inte vem). Vita/Svarta/Guld. Även dessa fina och betydligt större.

    Hur köper man scalarer? Antar att om jag kommer de små måste jag skaffa 5-6 st och vänta tills de växer upp? (Och vänta till 2 bildar ett par)

    Men om jag köper de "vuxna"? Ska jag fortfarande köpa 4-5 st eller ska jag satsa på 2 och hoppas de hittar rätt?

    Finns det någon lista på fiskar som passar bra med scalarer förutom malar?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    det är alltid bäst att köpa ganska små, kanske då 6-7 st, låta de växa upp, bilda ett par, och ge tillbaka de som "blir över".

    Blir väldigt svårt att ha mer än 2 st fullvuxna i ett 200 liters.

    Apistogramma + övriga dvärgciklider går normalt sett bra ihop med scalarer.
    Även större tetror, med större menas de som är höga i kroppen, ett exempel
    är colombiatetran.

    mindre tetror blir ofta mat till scalarerna......

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Jag läste någonstanns att svarta scalarer är extremt hård odlade och mkt känsliga? Myt eller sanning?

      Låter väl bäst att köpa av de mindre med andra ord!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av zoolander
        Jag läste någonstanns att svarta scalarer är extremt hård odlade och mkt känsliga? Myt eller sanning?

        Låter väl bäst att köpa av de mindre med andra ord!

        både myt och sanning.

        det är väldigt beroende på hur hårt odlad just den enskilda stammen är.

        det finns odlingsformer som är väldigt starka, och det finns naturformer som är känsliga.....det vet man egentligen aldrig om man inte har kontakt med odlaren, eller en seriös akvarieaffär som kan svara på frågan om just den stammen han/hon har inne.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Ursprungligen postat av zoolander
          Jag läste någonstanns att svarta scalarer är extremt hård odlade och mkt känsliga? Myt eller sanning?

          Låter väl bäst att köpa av de mindre med andra ord!
          Om jag inte mins helt fel så har svarta en dödsgen så du måste para en svart med en annan färg.

          Kommentar

          • zoolander
            • August 2008
            • 271

            #6
            Fungerar scalarer med Guppy och Praktbotia (Eller hur det stavas?).
            Bryr mig inte så mkt om ifall några guppy blir uppätna...mest att jag har det i nuvarande karet och vill inte direkt döda dem (Om sedan scalarerna gör det är en annan sak...) de är ganska stora så ...

            Kommentar

            Arbetssätt...