Sclarer + Blå Ciklid ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Sclarer + Blå Ciklid ??

    Hubba !

    På väg att ge upp tanken om Discus.

    Kommit fram till att jag är nog en tråkig scalarsnubbe.

    Men, någon ny intressant fisk vill jag kanske ha iaf.

    Tittat lite på Blå Ciklid.

    Skulle de funka med scalarer ??

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Varför inte nyckelhål om du vill ha en lite större ciklid ihop med dem?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av rsoderberg
      Varför inte nyckelhål om du vill ha en lite större ciklid ihop med dem?

      bra tanke, det är väl mer som så att jag tycker den blå är lite snyggare.

      men helt klart, den kanske ligger som 2:a eller 3:e alternativ.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        inga fler kommentarer ??


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hmm, svårt att komma på nå´n sydamerikan som inte antingen är dvärgciklid eller bjässe, även blå ciklid blir ju rätt biffig, och leker tyvärr för jämnan, så ynglen kan nog vara rätt svåra att bli av med. Nyckelhålet är nog en av de bättre, om du vill ha en lite större, men inte för stor ciklid, som inte sliter scalarerna i stycken. En av mina favoritciklider för övrigt.

          Vet inte hur mycket du bryr dig om biotoper, men är inte vattnet för surt så finns ju t.ex Cryptoheros sajica, och Archocentrus multispinosa, två vackra ciklider med lagom storlek, och ganska lugna av sig. Eldbuk och dess släktingar kan nog också funka.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Hmm, svårt att komma på nå´n sydamerikan som inte antingen är dvärgciklid eller bjässe, även blå ciklid blir ju rätt biffig, och leker tyvärr för jämnan, så ynglen kan nog vara rätt svåra att bli av med. Nyckelhålet är nog en av de bättre, om du vill ha en lite större, men inte för stor ciklid, som inte sliter scalarerna i stycken. En av mina favoritciklider för övrigt.

            Vet inte hur mycket du bryr dig om biotoper, men är inte vattnet för surt så finns ju t.ex Cryptoheros sajica, och Archocentrus multispinosa, två vackra ciklider med lagom storlek, och ganska lugna av sig. Eldbuk och dess släktingar kan nog också funka.

            CA + SA skulle funka för mig.

            kollar dessa.

            även om jag ännu inte fått svaret på om blåa funkar med scalarer....


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • A C-son
              • December 2007
              • 537

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              CA + SA skulle funka för mig.

              kollar dessa.

              även om jag ännu inte fått svaret på om blåa funkar med scalarer....


              .
              Boliviansk fjärilciklid kan vara ett riktigt "lagom" komplement till dina scalarer.

              När det gäller mixen scalarer vs blåciklider så kan man inte ge något absolut svar då då det är beroende på relativa faktorer såsom storleksskillnaden mellan arterna, utrymme i akvariet samt kanske viktigast - blåcikliders individuella högst varierande beteende. Jag vet att blåciklider och scalarer har funkat tillsammans i en del fall men oftast drar de "bräckligare" scalarerna det kortaste strået särskilt om blåcikliderna leker vilket ju inte är speciellt ovanligt.
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Boliviansk fjärilciklid kan vara ett riktigt "lagom" komplement till dina scalarer.

                När det gäller mixen scalarer vs blåciklider så kan man inte ge något absolut svar då då det är beroende på relativa faktorer såsom storleksskillnaden mellan arterna, utrymme i akvariet samt kanske viktigast - blåcikliders individuella högst varierande beteende. Jag vet att blåciklider och scalarer har funkat tillsammans i en del fall men oftast drar de "bräckligare" scalarerna det kortaste strået särskilt om blåcikliderna leker vilket ju inte är speciellt ovanligt.

                nej, bolivianer går bort...för liten....

                letar efter en gynnare som är i ungefär samma storlek som scalarer.

                verkar som att de blåa går bort....

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Hantel, nyckelhål, elliotti, laetacara flavilabris, fulvipinnis, dorsigerius, spilurium.
                  Blå funkar oftast(inte alltid) om blåcikliderna får växa upp med scalarerna.
                  Fördel om det finns mycket storbladiga växter som når upp till ytan då scalarerna kan leka högt upp och blå vid botten.

                  Har testat med ovanstående arter tillsammans med scalarer, spetsnos och det har funkat i mitt 540liters.
                  Givetvis inte alla arter samtidigt men två utöver scalarerna.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Det kan gå men det vill nog till ett riktigt stort akvarium om det ska fungera.

                    Kommentar

                    • Richard.R
                      • December 2006
                      • 1872

                      #11
                      scalarer och sajicas(CA) funkar bra för mej i mitt 400 liters
                      396L SA biotop
                      128L SA biotop
                      54L SA biotop
                      54L SA biotop

                      Kommentar

                      • rick
                        • April 2005
                        • 1012

                        #12
                        Sajica är trevliga fina i samma storlek. Oftast är dom bara lite elaka mot varandra..
                        / Rickard

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #13
                          Saijica är snygga speciellt den gulaktiga varianten.
                          Annars så finns det ju flavilabris, dorsigerius från laetacara släktet är ju färggranna och lätta.
                          Bråkar sällan och tar ytters litet revir.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          • Långås
                            • December 2005
                            • 1368

                            #14
                            Ursprungligen postat av ciklidcollector
                            Saijica är snygga speciellt den gulaktiga varianten.
                            Annars så finns det ju flavilabris, dorsigerius från laetacara släktet är ju färggranna och lätta.
                            Bråkar sällan och tar ytters litet revir.
                            Tycker du dorsigera är färggrann?
                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Långås
                              Tycker du dorsigera är färggrann?
                              Japp, det är den, antar att du har tittat på Zoopets bild på dorsiger? Låt dig inte luras av den, så bleka är de nästan aldrig, ser faktiskt ut som om den är nå´n blek mutation.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...