Har köpt discus, passar dom i detta akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    Har köpt discus, passar dom i detta akvarium?

    Hejsan!

    som rubriken lyder så köpte jag idag 4 stycken diskus, dom är fortfarande kvar i zooaffären p.g.a jag inte riktigt vet vilket akvarium jag ska ha dom i.
    har ett 250L som det just nu går följande i:
    10 kilfläcksrasboror
    2 siamesiska algätare
    2 rubingurami
    2 elefantnosfiskar
    1 grenmal
    1 ancistrus

    skulle det vara ok för discusarna att gå med dessa eller är det någon jag ska flytta? siameserna kanske, har hört att dom kan vara hårda på discus?
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hmmm, nu ska jag inte visa stora pekfingrar men vore det inte lättare att ha sådant här färdigt innan du köper fiskar och inte riktigt vet hur du ska ha dem?

    Men, men, nu har du köpt dem och då är det bara att fundera vidare hur du ska göra för att fiskarna får det bäst.
    Har du fler kar och hur stora är de? Vad har dessa för invånare?
    Hur stora är diskusarna?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Hehe... du kan ta ner fingret igen för här finns det akvarier så det räcker... har 3 st till så
      diskusarna är i dagsläget ganska små 5-6 cm kanske.
      Har ett 375L med praktbotior (små än så länge), kubotaibotior, långsträckt pansarmal, guldbarber och några tetror (neon och lykt-tetror)
      har även ett 540L med nyckelhål-, palett-, och thomasi-ciklider samt scalarer
      så möjlighet att flytta runt lite finns ju, tänkte att det lugnaste var att lägga diskus i 250L karet då det har enl. mig den lugnaste uppsättningen.
      Har nämligen ett 200L som kommer att bli helt tomt inom någon vecka, min bror har lånat plats i det tills hans kar är klart.
      vad tror du blir bäst att göra?
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då skulle jag vänta tills du får 200 liters karet och ha detta enbart för diskusarna, och heller inte köra med någon inredning eller grus.
        Det kanske inte låter så lockande, men diskus som är små behöver mycket mat, värme, vattenbyten och gott om sällskap av artfränder. Får de detta så kommer du se diskus som växer minst 1 cm i månaden och de kommer att trivas som fisken i, ja du vet vad.
        Byter du 50% av vattnet var dag, matar med oxhjärta, artemia och liknande 5-7 ggr om dagen blir det ganska smutsigt i karet och detta är då lättare att hålla rent om man kör med naket kar, bara doppvärmare på 30 grader och ett filter som sällskap.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mikey13
          • October 2007
          • 465

          #5
          ja, det låter ju vettigt.... då testar jag med det.
          Tack för hjälpen
          __________________________________________
          Mitt 720L projekt
          375L Inbyggt i väggen-projekt

          Kommentar

          Arbetssätt...