discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hugosan
    • January 2006
    • 57

    discus

    halloj..

    jag undrar vad som krävs för att börja med discus

    jag har ett 200 liters kar som nu går som sällskapskar ..

    någon särskild teknik som kravs enligt er ..

    ha det ..

    hugosan..
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Undrar exakt samma sak, läst att dom är rätt svåra att ha.
    Vad ska man tänka på osv?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Temperatur, annat sällskap, inredning eller inte, storlek på fisken, antal, foder osv, så egentligen skiljer det inte så mycket mot andra fiskar, bara att de kan vara känsligare.
      Det bästa rådet jag kan ge är att läsa, läsa och läsa. Sedan kan ni bombardera med frågor.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • larsemil
        • June 2008
        • 172

        #4
        och med diskus så är det framförallt viktigt att ha höga akvarium. jag skulle inte rekommendera något som är lägre än 45-50 cm. De blir höga när de är fullvuxna.
        Det spelar också stor roll vad man matar med, jag och en kompis köpte discusar från samma kull och matade olika, efter bara en till två månader så var mina betydligt större då jag matade oftare och med annan mat än vad han gjorde.
        Men det är fantastiska fiskar och jag har tänkt att hålla dem igen, men inte än på ett tag.

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          När det gäller diskus så är vattenkvaliteten av stor vikt och den skall hållas jämn. Ska det vara sällskap så ska det vara lugna fiskar.
          Köp gärna någon bok om diskus så du vet lite mer. Det är inte speciellt billiga fiskar så man vill ju att de skall klara sig.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Har ni några tips på vart man kan läsa om dom?
            vad är skillnaden på om man har inredning eller inte?
            vad brukar ni mata med?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det finns ett par forum som du kan regga dig gratis på, som bara handlar om diskus: http://nodss.web.surftown.se/ och http://diskusforum.se/index.php .
              Skillnaden om inredning eller inte är om du ska mata upp små diskus till bra storlek och vill lätt kunna hålla rent i burken. Då matar man 5-7 ggr/dag och gör minst 50% vattenbyte var dag, men då växer fiskarna otroligt bra med. Det är då lätt att hålla koll på fiskarna så de inte blir sjuka och att de skiter som de ska.
              Du kan även med fördel köra med naket kar om du har ett lekpar som du ska ha till avel.
              Jag matar med artemia, hjärta, räkmix och en del andra frysta foder.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                Tack för svaret!
                Du matar väl inte med gelehjärtan hoppas jag vad är det för hjärta du ger dom?

                Hur stort ska ett "lekkar/yngelkar" vara?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ett lekkar som har bra mått är 50x50x50, 125 liter.
                  Nej, inge geléhjärtan lovar jag!
                  Däremot funkar oxhjärta och kalkonhjärta fint om man har lite högre temp i karet, runt 30 grader. Detta foder smutsar ner ganska mycket och är inget som jag direkt rekommenderar i inredda kar. Det finns att köpa färdigt i frusna kakor i zoobutiken, och en del tillverkar det även själv.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Ok då har jag lärt mig något nytt visste inte att man kunde mata med hjärtan.
                    så 125L räcker alltså för diskus som lekkar?
                    Trodde man behövde 3-400L som lekkar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...