Fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coplins
    • October 2008
    • 73

    Fjärilsciklider?

    Mitt nya 300 l akvarie är inrett efter hur det står i deras artbeskrivning att de vill ha det. Mest för att jag gillar det utseendet på akvarium. Men inte försen igår när jag var på hornbach fanns det ens i mitt huvud att skaffa fjärilsciklider över huvud taget. Jag har guppies. Punkt. Trodde jag tills jag såg dem simma runt där i affären. Blev himla sugen. Fanns de "vanliga" och nån gul variant. Vad jag undrar är om de kan funka ihop? Guppies och fjärilsciklider? rent praktiskt alltså, inte som säljaren pratade om. "Det ser inte rätt ut för att de är från olika världsdelar". Kan man ha guppies, fjärilsciklider och ancistrus tillsammans? Någon med erfarenhet som kan svara?
    Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
    240 l
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jadå, det kan du ha.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Ursprungligen postat av Coplins
      Mitt nya 300 l akvarie är inrett efter hur det står i deras artbeskrivning att de vill ha det. Mest för att jag gillar det utseendet på akvarium. Men inte försen igår när jag var på hornbach fanns det ens i mitt huvud att skaffa fjärilsciklider över huvud taget. Jag har guppies. Punkt. Trodde jag tills jag såg dem simma runt där i affären. Blev himla sugen. Fanns de "vanliga" och nån gul variant. Vad jag undrar är om de kan funka ihop? Guppies och fjärilsciklider? rent praktiskt alltså, inte som säljaren pratade om. "Det ser inte rätt ut för att de är från olika världsdelar". Kan man ha guppies, fjärilsciklider och ancistrus tillsammans? Någon med erfarenhet som kan svara?
      Vadå olika världsdelar...?

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Coplins
        • October 2008
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av NIC
        Vadå olika världsdelar...?
        You tell me. Det var vad han sa. Att de kom från olika kontinenter kanske var vad han sa. För mig spelar det ingen roll om fiskarna ifråga aldrig skulle ha levt i samma vatten i det vilda. Kaniner och marsvin skulle heller aldrig delat bo i det vilda men de fungerar aldeles utmärkt tillsammans.

        Säljaren verkade vara lite,... det är fel att säga snobbig, för det var han inte, väldigt trevlig och absolut inte nedlåtande... men han verkade väldigt mån om att fiskar som skulle levt tillsammans i det vilda skulle bo ihop i akvarier oxå. Så det var svårt för mig att avgöra om han menade att det inte gick att hålla fjärilsciklider ihop med guppies eller om det bara var så att tanken kortslöt hans estetiska sinne och akvarieideal.
        Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
        240 l

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          En riktig biotopnörd kanske?
          Kör du på med dessa fiskar, men tänk på att Fjärilsciklider är lite känsligare av sig än många andra sorters ciklider och jag hoppas att du klarar dem bättre än vad jag gjort.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Coplins
            • October 2008
            • 73

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            En riktig biotopnörd kanske?
            Kör du på med dessa fiskar, men tänk på att Fjärilsciklider är lite känsligare av sig än många andra sorters ciklider och jag hoppas att du klarar dem bättre än vad jag gjort.
            Precis vad jag tror han var. Håller det absolut inte emot honom. Det är tufft med såna akvarier oxå, men mitt är inte ett sånt just nu.

            Jag har förstått det. Så oavsett måste jag nog vänta minst en månad eller två innan jag köper fjärilsciklider. Så jag får bra balans i akvariet. Om allt skiter sig med dem sen så har jag helt enkelt haft otur. Som sagt, de är inte superdyra direkt så de är värda ett försök.
            Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
            240 l

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              [quote=Coplins;1207281]You tell me. Det var vad han sa. Att de kom från olika kontinenter kanske var vad han sa. För mig spelar det ingen roll om fiskarna ifråga aldrig skulle ha levt i samma vatten i det vilda.

              De kommer ju i stort sett ifrån samma ställe.

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              Arbetssätt...