Archocentrus multispinosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Archocentrus multispinosa?

    Köpte idag fyra exemplar som vid en första, och även andra, anblick såg ut som vanliga multispinosa (ungdjur, ej utfärgade), men han i affären sa att det var en ovanlig variant, som tydligen ska bli bra mycket snyggare än vanlig multispinosa (som är snygg så det räcker redan den), med mycket blått i sig. Han som han köpte dem av, och som fött upp dem, sa visst att de vuxna är nå´t i hästväg. Nå´n som vet vad det är för variant, och kanske har nå´n bild, så man kan se hur de ser ut som vuxna?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Har du bild på dem?

    Kan vara en lokal variant.

    Vad jag förståt så ska man inte mata med foder innehållande färgförstärkare iallafall.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      De här har röda ögon, och när jag tittar på mina bilder på multispinosor som jag har haft tidigare, så verkar de inte ha haft röda ögon. Minns jag fel, eller har vanliga multispinosor röda ögon?

      När jag tänker efter så såg jag faktiskt, i en affär för några år se´n, några multispinosor som var blodröda istället för gula (de flesta i det akvariet var gula). Men det är nog inte samma variant, för jag har för mig att han sa att de jag köpte nu skulle ha mer blått.
      Senast redigerad av Shepard; 27 October 2008, 23:44.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Nu leker det ena paret, och oavsett om det är vanliga multispinosa, eller nå´n speciell variant, så är multispinosan helt klart en mycket snygg centralamerikan, särskilt i lekdräkt
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Kan bara hålla med, tyvärr är de inte så snygga hela tiden.
          Men lekdräkten är aningens svårslagen.

          Hoppas du får några yngel frisimmande och att du kan leverera till någon grossist!
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, de är ju väldigt bra på att byta färg, men normalfärgen tycks vara, i alla fall på de här, citrongul, med ett svart brutet band längs sidan, gula och blå fenor, och klarröda ögon.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7

              Snygg, fast nog ganska normal färgad.
              Har för mig att den varianten med blått i blir mörkt blå gula vid lek.

              Finns en variant med lila inslag också men den har jag bara hittat fakta om i/från USA!
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Får kolla in honans färger då, hon fläktar ägg just nu, högt uppe på en rot, under en djungel av växter uppe vid ytan, som växer upp ur vattnet

                Tyvärr tror jag inte ynglen har nå´n större schans att klara sig i det akvariet, för många hungriga munnar.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Försök att flytta några yngel till ett yngelkar då
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • GöranE
                    • November 2008
                    • 735

                    #10
                    Jag har ett lekpar(ca 9cm långa) av den sorten! Kallas för Archocentrus Multispinosa "red eye". Haft dom i ca tre månader och dom ändrar färg otroligt vid lek(tre ggr hittills ;-)) , från att ha varit nästan helt gula med en svart sidlinje blir dom helt svarta under sidlinjen och svartrandiga på huvudet. Kan skift i färg medans man ser på! Fantastiskt kul att se. Något blått har jag inte i mina! Enda skillnaden jag har sett mot "vanliga" multispinosor är ögonen. // Göran
                    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                    Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Finns nog en uppsjö av varianter både naturliga och frambringade av oss akvarister.

                      Hoppas på att de olika färgvarianterna kan få efterfrågan på multispinosan att öka igen.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Pnilla
                        • October 2005
                        • 22

                        #12
                        Härlig läsning om multispinosa!

                        Jag har en fråga nu till er med erfarenhet av multispinosan. Jag har ett 222liters akvarium som jag tänkte befolka med multispinosa. Just nu finns bara 2 ancistrus och 1 liten segelfenspleco i akvariet. Och jag har eg. inte tänkt ha så mycket annat än dom och multispinosa.

                        Nu till frågan: Hur många multispinosa kan jag ha i detta akvarium?

                        Tacksam för svar!

                        Mvh. Pernilla

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #13
                          Ett etablerat par funkar ev. två par annars är det väl ungfiskar ca. 6-8st.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          • GöranE
                            • November 2008
                            • 735

                            #14
                            JAg skulle nog oxå ha ett par. Dom jag har är iofs väldigt fridsamma och nästan lite undergivna, dvs en väldigt snäll ciklid. Jag kanske hade väldig tur men jag köpte en hona och en hane och dom parade ihop sig nästan direkt och är oskiljaktiga sedan dess. Annars kan du göra som ciklidcollector säger och köpa ett gäng som får para ut. Kolla med affären om du kan lämna tillbaka dom andra.
                            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jag har två par i ett 240-liters. Men får du bara en hane och en hona så räcker det med att köpa ett par. De är som sagt fredliga, och inte svåra att para ut.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...