Dvärgciklidernas värld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skägget
    • July 2009
    • 96

    #16
    Men det är på en hanterbar nivå?
    Jag är på gång att köpa ett "riktigt" akvarium i den närmaste framtiden och har blivit barnsligt förtjust i dvärgar så det skulle vara kul om man kunde hålla mer än en sort i samma kar.
    200 liter SA
    180 liter sällskap
    54 liter viejita med vänner
    mp eheim 60 54 liter

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #17
      Ursprungligen postat av Skägget
      Om du inte lyckades i ett 420 liters så är det ju väldigt vågat att testa med något mindre. Bör kanske komma uppåt 600 för att testa två sorters apistogramma i samma balja?
      Det lät kanske något mer dramatiskt än vad det var. De tog inte kål på varandra. Sedan gjorde jag misstaget att skaffa kakaduorna några månader innan och sedan slänga i viejita och borellii (jag hade alltså tre olika sorter samtidigt) senare. Kakaduorna var då betydligt större och hade dessutom bestämt sig för att hela karet var deras revir. Man bör nog stoppa i alla samtidigt för bästa resultat. När jag möblerade om i karet blev det mycket bättre. Mina viejita håller sig numera nästan hela tiden till ena sidan av karet och en borellii-hona (hanen dog tyvärr) har ett litet revir på andra sidan.

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #18
        Har ett 110l akvarie med ett Ap.Hongsloipar och har funderingar på att skaffa fjärilciklid. Är fjärilciklider lika botten orienterade som Ap.Hongsloi?
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av Saturnus80
          Har ett 110l akvarie med ett Ap.Hongsloipar och har funderingar på att skaffa fjärilciklid. Är fjärilciklider lika botten orienterade som Ap.Hongsloi?

          i praktiken alla dvärgciklider flänger runt på botten.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #20
            Som jag har förstått att det bästa är att släppa i honorna (gärna flera honor till varje Ap. hanne )av dom olika arterna först så skaffar dom sig ett revir, storleken av reviret beror till stor del på hur öppet karet är. Här kan du skärma av med växter/rötter/stenar för att skapa "minirevir" med någon grotta mitt i gjort av en krukskärva, kokosnötskal etc. Ingången bör vara liten och ju mer skyddat läge desto bättre är min erfarenhet. När honorna gått in sig kan man släppa ner hanarna till ett dukat bord. :-).
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #21
              Min Ap.Hongsloi hona valde en grotta med en trång öppnig, hanen kunde inte komma in
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av Saturnus80
                Min Ap.Hongsloi hona valde en grotta med en trång öppnig, hanen kunde inte komma in
                Det är så de gör, hanen viftar i sådana fall sedan in mjölken i grottan då det är dags att befrukta rommen. Han behöver alltså inte kunna komma in själv för att det skall funka. Det gäller de flesta Apistogramma-arter....

                För de som inte vet så leker fjärilscikliderna oftast öppet på en sten eller i en grop i sanden.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Skägget
                  • July 2009
                  • 96

                  #23
                  Hur lång tid brukar det kunna ta innan ett par accepterar en ny hona? Har ett par viejita och skaffade igår en till hona, det var inte populärt! Hade väl tänkt att det skulle vara lite tjurigt men inte hatiskt.
                  200 liter SA
                  180 liter sällskap
                  54 liter viejita med vänner
                  mp eheim 60 54 liter

                  Kommentar

                  • Tapis
                    • May 2009
                    • 15

                    #24
                    När jag skaffade en till viejita hona så lugnade hanen ner sig lite, men min andra hona stötte bort den så jag fick lämna tillbaka den

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tapis
                      När jag skaffade en till viejita hona så lugnade hanen ner sig lite, men min andra hona stötte bort den så jag fick lämna tillbaka den
                      Här gäller det att se till att ha massor med fina små gömställen så att en ny hona (som givetvis ses som en fiende av den redan etablerade honan i karet) snabbt kan gömma sig undan en tid och bli trygg och säker. När honorna känner att de har ett par bra platser att vara på blir de sugna på lek och inviterar hanen till lek - de accepterar inga andra honor i närheten!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #26
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Det är så de gör, hanen viftar i sådana fall sedan in mjölken i grottan då det är dags att befrukta rommen. Han behöver alltså inte kunna komma in själv för att det skall funka. Det gäller de flesta Apistogramma-arter....

                        För de som inte vet så leker fjärilscikliderna oftast öppet på en sten eller i en grop i sanden.
                        Japp, ofta kan det vara käckt att placera, kokosnöten, roten, "grottan" eller vad det nu kan vara med öppningen i riktning mot vattenströmmen, så får hanen lite hjälp med at "få in" mjölken där äggen läggs.

                        Här är en liten snutt på ett par Fjärilar som leker helt öppet, vid frontrutan, på en liten slät sten - precis som Tummen nämner!

                        Kommentar

                        • Tapis
                          • May 2009
                          • 15

                          #27
                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Här gäller det att se till att ha massor med fina små gömställen så att en ny hona (som givetvis ses som en fiende av den redan etablerade honan i karet) snabbt kan gömma sig undan en tid och bli trygg och säker. När honorna känner att de har ett par bra platser att vara på blir de sugna på lek och inviterar hanen till lek - de accepterar inga andra honor i närheten!
                          Ok får fixa fler gömställen nästa gång .
                          Jag har faktist planer på att starta ett 120 liter med dvärgciklider och försöka få lite lek där i är det nån som har ett bra för slag på nån ciklid?

                          Kommentar

                          • Skägget
                            • July 2009
                            • 96

                            #28
                            Honan markerar att hon inte gillar den nya bruden men hanen krumbuktar sig och attackerar så fort han hittar den nya som ägnar dagarna åt att byta gömställe allteftersom hon blir ivägkörd. Tänkte att det skulle mattas av efter ett par dygn men han är lika nitisk än. Har ju inte gått så många dagar än så jag lever i tron att han ska lugna ner sig men eftersom den nya honan var mager redan när jag köpte henne är jag lite oroad att hon inte ska få i sig mat och bli försvagad.
                            200 liter SA
                            180 liter sällskap
                            54 liter viejita med vänner
                            mp eheim 60 54 liter

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #29
                              Ursprungligen postat av Skägget
                              Honan markerar att hon inte gillar den nya bruden men hanen krumbuktar sig och attackerar så fort han hittar den nya som ägnar dagarna åt att byta gömställe allteftersom hon blir ivägkörd. Tänkte att det skulle mattas av efter ett par dygn men han är lika nitisk än. Har ju inte gått så många dagar än så jag lever i tron att han ska lugna ner sig men eftersom den nya honan var mager redan när jag köpte henne är jag lite oroad att hon inte ska få i sig mat och bli försvagad.
                              Hmmm... Man får helt enkelt sätta sig in hur de här fiskarna "tänker". Hanen är opportunist - han tar de områden och chanser som finns i karet. Är det inget som stoppar honom beter han sig som om han äger karet. Det är här idén om så mycket gömställen som det bara går att fixa till kommer in i bilden. Då kan flera honor och till och med hanar - om karets storlek tillåter - få plats med sina revir.
                              Nåväl, den hona som nu går i karet ser sin omgivning som sin egen och jagar därför bort alla andra honor. Hanen ser denna hona, leker med henne och har ett visst intresse av att vakta reviret och dess omgivningar. Finns det en annan etablerad hona i karet som också hon har skaffat sig ett revir - kan hon locka dit hanen och, så att säga, "bli vän" med honom.
                              När man stoppar i en ny hona i karet är hon givetvis oetablerad och har ingen "kunskap" om hur karet ser ut revirmässigt och därmed har hon heller ingen status någonstans. Flera scenarier kan nu utspela sig; en variant är att det är en kraftig och stark ny hona som är snabb på att sno åt sig en bit av karet och bilda ett revir för sig själv. Med intrikata signaler talar hon om för hanen (samtidigt som hon kämpar tappert mot den redan etablerade honan) att; jag är stark och leksugen, vänta bara lite så skall jag fixa till en lekplats här - så kan du komma och leka med mig - du kan även behålla din gamla kärring, helt OK - men nu finns även jag här - och snart blir det åka!
                              Ett annat scenario är att man stoppar i en lite förvirrad hona som kanske har svårt att omedelbart hävda sig - hon åker omkring, försöker gömma sig, men lyckas inte riktigt och håller därför en underdånig och passiv ställning.
                              Den etaberade honan skiter helt i detta, hon vill bara bli av med den nya konkurrenten. Ser hanen en hona som är lite vekare och som inte sänder rätt signaler är hon en hona som inte vill leka och därför skall hon bort från området - han jagar henne men håller ändå ett öga på henne - det är ju trots allt en ny hona och hon kanske bjuder på lite rajtan om ett tag.
                              Det är just i detta läget som gömställena är hyperviktiga - att de är så snåriga och fiffiga att en lite rädd hona kan göra sig "osynlig" ett tag, lugna ner sig och förhoppningsvis ganska snabbt komma i rätt stämning för att orka hävda ett eget revir. Minsta lilla obalans i detta skede medför oftast att en hona blir hack-kyckling och aldrig riktigt blommar ut - det är därför bäst om man kan sätta i en grupp apisar (de som alltså är haremslekare) samtidigt.
                              Med andra ord; det går att tillföra nya honor, men man måste skapa bra förutsättningar för att detta skall bli optimalt.

                              Kommentar

                              • Skägget
                                • July 2009
                                • 96

                                #30
                                Tack så mycket för svaret! Som du förstår MaxB så är jag en gröngöling på ap. Finns mycket gömställen men tänker försöka utöka ännu mer i små försiktiga steg. Den gamla honan har tidigare inte heller varit speciellt populär men nu sen den nya kom i baljan verkar hon ha benådats från det onda ögat. Så det är ju något bra som har hänt för tanken var ju när jag köpte dem att de skulle bilda par. När jag hade köpte den nya honan var jag orolig att den gamla honan skulle vara mest aggressiv även om jag hade på känn att även hanen skulle vara skeptisk. Jag tar och lägger i lite mer löv och kanske en lite stengrotta till och försöker se till att hon får i sig lite mat. så får vi se hur maktkampen förlöper.
                                200 liter SA
                                180 liter sällskap
                                54 liter viejita med vänner
                                mp eheim 60 54 liter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...