Mina scalare har lagt ägg, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calli
    • October 2008
    • 4

    Mina scalare har lagt ägg, tips?

    Tjenare,
    första inlägget från en glad amatör.

    Mina två scalare har lagt ägg, visste inte ens att det var hona/hane, men man hoppades ju..

    Liten video här:


    Är det någon som har lite tips på vad jag ska göra för att det ska bli småfisk av det?

    Jag har ett yngelakvarium, ska jag ta loss bladet med äggen och lägga i där?

    Stort tack!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det bästa är nog att vänta och se om äggen kläcks. De kan behöva ett antal gånger på sig för att få kläm på hur de ska göra. Om äggen kläcks, och ynglen börjar närma sig frisimmande, så är nog det bästa att flytta på de andra fiskarna (åtminstone de som utgör en fara för ynglen), och låta föräldrarna sköta om dem.

    En nattlampa är också att föredra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • larsemil
      • June 2008
      • 172

      #3
      En del personer flyttar ynglen från föräldrarna så att föräldrarna inte ska äta upp dem - vilket ofta sker de första gångerna de leker. Men de kommer att bli bättre och bättre på det och det finns inget härligare än en yngelvårdande scalare-familj.

      Läs i tråden som heter någon liknande "yngel av mina f1 scalarer" där finns det massor med härlig info om scalarer och lek.

      Kommentar

      • Calli
        • October 2008
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Om äggen kläcks, och ynglen börjar närma sig frisimmande, så är nog det bästa att flytta på de andra fiskarna (åtminstone de som utgör en fara för ynglen), och låta föräldrarna sköta om dem.
        Tack för snabbt svar!
        Det är nog inte möjligt att flytta de andra fiskarna, det är ett 540l , så det blir några stycken. Vet inte ens vilka som käkar yngel.
        Fick lite molly-yngel för en tid sedan, hittade en barb i yngelburen en morgon, men inga yngel.

        Ursprungligen postat av Micke_A
        En nattlampa är också att föredra.
        Är det en särskild lampa?
        Ska den lysa på bladet med äggen eller?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Har du ett 540 så har du förmodligen en dubbelramp, och i så fall kan du låta det ena lysröret vara tänt på nätterna.

          Farliga för ynglen är så´na fiskar som simmar runt, och rör sig i samma vattenskikt som scalarerna. Bottenlevande malar är t.ex inte särskilt farliga för frisimmande yngel, däremot kan de ta ägg och yngel medan de sitter kvar på bladet.
          Senast redigerad av Shepard; 20 October 2008, 18:30.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Calli
            • October 2008
            • 4

            #6
            Jahapp, alla äggen uppätna..

            Hann inte fixa nattlampa, får fixa det till nästa gång.
            Antar att det primärt är därför man har den?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Calli
              Jahapp, alla äggen uppätna..

              Hann inte fixa nattlampa, får fixa det till nästa gång.
              Antar att det primärt är därför man har den?
              Medan det är ägg och yngel som inte är frisimmande har man nattlampan för att föräldrarna ska hålla sig vakna, och se eventuella nattaktiva fiskar som närmar sig. När de är frisimmande har man nattlampan för att ynglen inte ska sprida sig över hela akvariet, och bli lätta byten se´n när akvariet tänds.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Sedan är det ju som så att scalarer kan hålla på och lägga rom 15-20-30-50 ggr innan de faktiskt får kläm på det.

                i många fall får de aldrig kläm på det......mest pga av alltför lång articifiell kläckning vilket har gjort att de har glömt hur man ska göra,

                låt de leka ett antal ggr med nattlampa.

                märker du att de får kläm på det så att du får frisimmande....då kan du börja med artemiakläckning.

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Calli
                  • October 2008
                  • 4

                  #9
                  Nu har de lagt igen, har kört med nattlampa och de är på tredje dygnet nu =)

                  Hannen (tror jag, hur ser man kön?) käkade upp några ägg verkar det som, men nu växlar de ansvar med att jaga och fläkta.

                  Får se hur det går

                  Kommentar

                  • Leo_Zvar
                    • January 2008
                    • 120

                    #10
                    Hur gick det?!!!!!!
                    FOTOALBUM

                    http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Calli
                      Nu har de lagt igen, har kört med nattlampa och de är på tredje dygnet nu =)

                      Hannen (tror jag, hur ser man kön?) käkade upp några ägg verkar det som, men nu växlar de ansvar med att jaga och fläkta.

                      Får se hur det går
                      De tar bort ägg som är mögliga och/eller obefruktade.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • benja980911
                        • October 2009
                        • 52

                        #12
                        Hur ser man på en blackmolly om den ska föda (Har någon nån bild på det?)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...