Odlingskar till diskusar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Odlingskar till diskusar...

    Har letat länge efter ett kar på 120-160 liter för att se om det kan bli yngel av mina diskusars rom.
    Som det är nu så blir romen högst ett dygn gammal,någon äter upp den,så nu tänker jag sätta diskusarna i ett eget kar.
    Det enda jag hittade till bra pris är ett 250 liters ramakvarie med alla tillbehör
    Kan man ha ett 250 liters till odlings kar?är det för stort eller ska jag dela av det?
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Dela av det så får du två 50x50x50-kuber. Annars kan det funka i karet utan att göra någonting, problemet kan bli sedan när ynglen blir frisimmande och ska hitta föräldrarna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Hur länge är ynglen i behov av sina föräldrar?och vad för slags mat föredrar dom små ynglen när dom klarar sig själva?
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nu är jag ingen odlare själv, men har snappat upp ett och annat.
        De flesta som drar upp diskus låter föräldrarna gå kvar tills man ser på dem att ungarna börjar bli lite jobbiga, de simmar gärna undan från dem och vill inte att de ska äta på sekretet mer. Sedan hur stora de är då, är lite olika beroende på olika faktorer.
        Skalad artemia, nykläckt artemia, frysta artemianauplier osv är bra foder för dem och försök att köra omväxlande foder så gott det går. Det finns säkerligen en uppsjö med foder till ynglen när man har kommit så långt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Tack för tipsen Ansjo.
          Kommer nog ta lite tid med det här karet,skall sätta i slim line och kanske ett hamburgerfilter...
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kanske läge att dra igång en tråd i "projekt", Galne-Gurra? Mig veterligt finns där ingen tråd som är vidare uppdaterad om diskusodling eller diskus i allmänhet och det kanske skulle vara kul?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Kanske läge att dra igång en tråd i "projekt", Galne-Gurra? Mig veterligt finns där ingen tråd som är vidare uppdaterad om diskusodling eller diskus i allmänhet och det kanske skulle vara kul?
              Kanske det,men jag tror inte jag har någon kunskap om diskusar som är speciellt aktuell.
              Anyway hämtade karet igår och blev grymt besviken,ramkaret var ett helglaskar med någon slags ram i plast på över och undersidan av karet .
              På hörnen satt det någon form av tunn metallist,och dessutom var skiten brunfärgat.
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ett sådant har jag haft! Det är säkert tillverkat för ca 15-20 år sedan så gör en koll på silikonet innan du häller på vatten så karet är tätt.
                Apropå att du säger att du inte kan något om diskusar, desto roligare kan en sådan tråd bli och bolla frågor fram och tillbaka. Blir det diskus eller om du ska dela karet så dra igång en tråd om detta, så kan vi iaf skriva i den.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Galne-Gurra
                  • April 2008
                  • 1080

                  #9
                  Yep det skall till ett silikonbyte på karet,det både såg och kändes dåligt,och dom hade haft sköldpaddor i karet.
                  Någon som vet om man kan montera bort plastramarna på karet,hade tänkt måla dom svarta.
                  Hatar verkligen den bajsbruna färgen,och vill helst slippa maskera hela karet före lackning med svart färg.
                  Kommer troligtvis att köpa en digitalkamera nästa vecka,så Ansjo det blir nog en projekt tråd om mina med och motgångar...
                  http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det låter trevligt. Det finns en del projekttrådar som jag följer bättre än mina egna.

                    Plastramen går säkert att ta bort, men om den blir i ett helt stycke efteråt är en annan femma. Den är säkert fastsilikonad, så kan du bara få bort detta är problemet löst.
                    Dessa kar fanns med svart plastkant med, och dels i 240 liters storlek men även ett runt 100 liter med. Om det fanns fler storlekar låter jag vara osagt, men det är säkert någon annan som vet
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...