När får Salvini färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    När får Salvini färg?

    Har ett 60-tal Salvini-yngel som jag tänkt sälja, eller skänka då jag inte vet hur stor efterfrågan är...
    Det jag undrar är: när får dom lite färg så man ser att det är en salvini? Inte kul att köpa en fisk med bara ett streck över
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    De brukar färga ut ordentligt när de är runt 4-6cm.
    Salvini är en viss efterfråga på dock så bör du nog vända dig till köpare med stora akvarier, arten är ju ingen nybörjar fisk direkt.

    Jag har upplevt att hanarna färgar ut snabbast och att de dessutom är större.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidcollector
      De brukar färga ut ordentligt när de är runt 4-6cm.
      Salvini är en viss efterfråga på dock så bör du nog vända dig till köpare med stora akvarier, arten är ju ingen nybörjar fisk direkt.

      Jag har upplevt att hanarna färgar ut snabbast och att de dessutom är större.
      Dom är nu 2-2,5 cm och går i ett 110 l så det lär ta ett tag tills dom är 4-6 cm...
      Det är inte alltid lätt att hitta köpare med stora kar och dom behöver ju, som du säger, stort utrymme, ganska aggresiv fisk vid lek och yngel
      Det får väl bli Blocket

      Kommentar

      • fredrik.mickelsson
        • July 2007
        • 48

        #4
        jag satte ut mina salvini yngel på annons på blocket för ett tag sedan, och det var ganska många som hörde av sig och var intresserade, tyvärr var det många som var mindre intresserade av att komma och hämta dem. Men vart av med några ialla fall.
        Jag har 6 st kvar nu som jag ska ha själv, de är mellan 5-10 cm, och vissa av dem har inte heller färgat ut riktit. men det borde nog bli snart.
        Senast redigerad av fredrik.mickelsson; 14 November 2008, 15:09.

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Ett förslag är att du byter in 10talet yngel på närmaste djurmagazin affär o tar några andra fiskar som betalning.

          110l för 60st yngel låter ju inte så super bra.
          Själv använder jag 375liter för uppdragning av yngel vars art är aggresiv.

          200l använder jag för mindre aggro arter.

          Sen är ju regeln egentligen att ju större kar ett yngel får växa upp i desto snabbare växer det.
          Är ju de första cm som avgör om en fisk ska under sin livs tid uppnå max storlek eller inte.

          Men 110l/60st yngel så byter du väl vatten väldigt ofta?

          Yngel avger ju hormoner via sitt urin som påverkar de andra ynglena o som är tillväxthämnande.

          Vad matar du med???
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          Arbetssätt...