Nytt syd/central-kar, fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Nytt syd/central-kar, fiskar?

    Nya akvariet kommer bli ett med en blandning av syd och centralamerika. Undrar om ni kan tänka er och ge några åsikter på den uppsättning fiskar jag tänkt mig:
    1. Multispinosa-ciklid, ett par
    2. Kakadua-ciklid, en hane, tre honor
    3. Gul fjärilsciklid, en hane, tre honor
    4. Kardinaltetror, stim om 15-20 st
    5. Här är jag kluven, det står emellan ett stim om 6 st pansarmalar och ett par albino ancistrus.
    Skulle dessa funka hyggligt ihop? Det rör sig om ett kar på 180 liter. Ska försöka få till stånd tre mindre rösen av stenar att tjäna som revir för de tre olika ciklidarterna.
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Jag skulle nog skippa kardinaltetrorna, malar så skulle jag uteslutande köra med ancistrus.

    Sen tycker jag nog inte att multispinosan ska vara i ett 180liters med så många ciklidarter.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Term
      • September 2008
      • 54

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidcollector
      Jag skulle nog skippa kardinaltetrorna, malar så skulle jag uteslutande köra med ancistrus.

      Sen tycker jag nog inte att multispinosan ska vara i ett 180liters med så många ciklidarter.
      Men det är mest av utrymmesskäl du tycker att multispinosan och så många dvärgciklider inte passar ihop? Om man skär ner lite och bara har en sort dvärgciklid så skulle det funka? Multispinosa med dvärgciklider är en kombo som kan fungera?

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Kör multispinosa med föreslagen dvärgciklid.
        Men som sagt var, tycker du ska ha multispinosa i ett större kar.
        Byt ut multispinosan och ha fjärilscikliden o kakaduan.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Vill du ha några yngel så får du ta bort ancistrus med detsamma. Kanske även en av ciklidsorterna. Tetror kommer långsamt att sätta i sig yngel även de men där blir det en fråga om hur länge yngel ska få gå kvar. Sedan behöver man inte 1+3 med fjärilar utan 1+1, 1+2, 2+3 är mera lagom fördelning. I 180 liter kan även kakaduor hållas lättare med 1+1 då de bildar par lite som palletciklider. Detta gör vården bättre för båda hjälps åt bättre än när hanen är upptagen med övriga honor.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av sme_h
            Vill du ha några yngel så får du ta bort ancistrus med detsamma. Kanske även en av ciklidsorterna. Tetror kommer långsamt att sätta i sig yngel även de men där blir det en fråga om hur länge yngel ska få gå kvar. Sedan behöver man inte 1+3 med fjärilar utan 1+1, 1+2, 2+3 är mera lagom fördelning. I 180 liter kan även kakaduor hållas lättare med 1+1 då de bildar par lite som palletciklider. Detta gör vården bättre för båda hjälps åt bättre än när hanen är upptagen med övriga honor.
            Term:
            Ja, ett par fjärilar räcker, de lever inte i polygami....kakaduor bör man nog ändå skaffa så många honor som möjligt av eftersom de är UTPRÄGLADE haremsbildare, plus att honorna ibland är lite klena och dör lätt, tänk på att alla honorna behöver ett eget 25-cm revir inom hanens revir, som i och för sig KAN omfatta hela ditt akvarium.....

            Om du vill ha yngel av dvärgcikliderna så är inte pansarmalar någon bra idé; de äter upp ynglen när de kommer fram och blivit frisimmande. Likaså med tetrorna. Men om du bara vill "ha" dessa fiskar utan att få överlevande yngel så kan du ha både pansarmalar och tetror.
            Senast redigerad av tummen; 09 October 2008, 11:46.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Term
              • September 2008
              • 54

              #7
              Jag vill väl egentligen inte odla fiskar på allvar men jag skulle gärna vilja att det blev något yngel eller två som överlever då och då så att beståndet av fiskar i karet förblir någorlunda detsamma eller möjligtvis något större.

              Om jag behåller tetrorna men använder mig av någon annan algätare än ancistrus t.ex. någon pansarmal eller annan algätare (förslag?) så kanske men kan nå en hygglig balans där ynglen åtmintone har en chans och det naturliga utvalet avgör vilka yngel som överlever till vuxen individ? Om man inreder karet rätt med snår för ynglen att gömma sig i så borde det väl gå?

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Ursprungligen postat av Term
                Jag vill väl egentligen inte odla fiskar på allvar men jag skulle gärna vilja att det blev något yngel eller två som överlever då och då så att beståndet av fiskar i karet förblir någorlunda detsamma eller möjligtvis något större.

                Om jag behåller tetrorna men använder mig av någon annan algätare än ancistrus t.ex. någon pansarmal eller annan algätare (förslag?) så kanske men kan nå en hygglig balans där ynglen åtmintone har en chans och det naturliga utvalet avgör vilka yngel som överlever till vuxen individ? Om man inreder karet rätt med snår för ynglen att gömma sig i så borde det väl gå?
                Otocinclus är malen för dvärgciklider...

                Balansen du försöker med kan vara svår i 180L. Brukar funka med Guppy och ciklider från Malawi. Med Dvärgciklider och tetror som är utpräglade rovfiskar tror jag inte ens mitt lågt befolkade akvarium räcker. Ska rensa lite fisk efter att de parat ut sig för mitt mål är inte väldigt långt från ditt.

                Vill dessutom hålla på 1+1 även för kakaduor. Det är min erfarenhet. Honorna besökte varandras grottor och snodde rom när jag hade flera medan hanen var obrydd. Med 1+1 gick de en hel vecka med yngel i 220L bland tetror, fjärilar och ett par scalarer innan jag fick ta ur de 5 som återstod. När ynglena simmade fanns desutom knappt någon skillnad på hanens och honans roll i vården vilke är lite emot allt man läser. Tror anledningen är att de flesta har 1+2 eller 1+3.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                Arbetssätt...