Aequidens pulcher

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    Aequidens pulcher

    Klurar på ett SA-kar med 1 eller 2 arter apisogramma, någon sorts tetra och någon lite större ciklid.

    En ciklid jag varit nära att testa ett par gånger är Aequidens pulcher, blå ciklid. Men har lite funderingar angående vad man kan ha tillsammans med den:

    1. Funkar den ihop med apistos eller är den för bufflig?
    2. Ser den mindre tetror som mat, till exempel rödmunstetra?

    Karet ifråga är troligvis ett 375 liters. Kanske också kan bli ett 250liters.

    Tacksam för svar och tips på ersättare om ni inte tycker det funkar!
    Mvh Peter
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Blå ciklider är hyfsat fredliga, och blir hyfsat stora (ca 20 cm). Vuxna blåciklider skulle nog se både Apistogramma (särskilt honorna) och smala tetror som mat.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • J Stefan J
      • July 2006
      • 74

      #3
      Blåcikliden är en fantastiskt fin ciklid som verkligen ser ut som en fisk ska göra.
      De är lättodlade & lägger stadigt en tio kullar om året om man har ett par.
      De är dock lika tuffa som malawi & skyr inga medel när det gäller att käka andra mindre fiskar. Funkar med större fiskar men är inget för ett reguljärt sällskapsakvarium.

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4

        Blåciklider är som sagt var snälla om man ska jämnföra med Ca ciklider.
        Då det gäller tuffheten så står den pall för en hel del men ger sig om motståndet är för aggresivt.

        Ska du ha någon ciklid som passar ihop med tetror och som har lite storlek skulle jag nog rekommendera nyckelhåls cikliden istället för blåcikliden.
        Multispinosa är också ett alternativ.
        Kolla munnen så förstår du varför.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        Arbetssätt...