hur är scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    hur är scalare?

    Hejsan!

    Jag har en fundering lite kring scalere när det gäller deras humör när dom vaktar sitt rom

    Jag har märkt ett antal ggr att deras humör varierar gång från gång som sist när dom hade rom var dom riktigt ilskna mot mina fiskar men gången förre var dom mindre agresiva dom bara typ vissade vägen var den fisken ska vara o inget mer

    hur brukar era scalare vara mot era fiskar när dom har rom?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    För det mesta är skalarer väldigt aggressiva mot andra fiskar när de har rom och yngel, och det är ett helt normalt beteende.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      tja...de står mest och klipper med fenor och spröt....gör enorma utfall mot alla som kommer inom 30 cm....(utom malarna då...)...

      ser ganskla kul ut när de står vid rommen, får syn på en dum platy på fel sida gränsen, lägger sig ner på sidan, alltid mot vänster av någon anledning, och skjuter
      iväg som en plattfisk mot den dumma platyn....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • J Stefan J
        • July 2006
        • 74

        #4
        Platy, svärdbärare & guppy är för mjuka fiskar för att ha tillsammans med den trots allt ganska fredliga cikliden scalaren. Ciklider är av alla slag är ganska tuffa även om exempelvis fjärilciklider oftast inte dödar dessa karpliknande fiskar.

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Ja, de blir verkligen aggressiva mot andra fiskar.

          i 222Liters har jag en mindre hane som efter att växt på sig lite lyckats sno den större hanens partner och när de 2 leker eller ska till så kör han iväg den dubbelt så stora hanen mot glaset på andra sidan och bits. Andra klarar sig lite bättre men tycker verkligen synd om den andra.

          Först blir han av med sin livspartner och sen mobbad in i hörnet.

          Andra scalarer kan vara ganska nära utan att de bryr sig men så fort stora hanen rör sig eller går upp mot ytan och inte ens försöker komma nära så är den andra hanen på vakt direkt.
          Senast redigerad av Martin85; 29 September 2008, 09:28.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Martin85
            Ja, de blir verkligen aggressiva mot andra fiskar.

            i 222Liters har jag en mindre hane som efter att växt på sig lite lyckats sno den större hanens partner och när de 2 leker eller ska till så kör han iväg den dubbelt så stora hanen mot glaset på andra sidan och bits. Andra klarar sig lite bättre men tycker verkligen synd om den andra.

            Först blir han av med sin livspartner och sen mobbad in i hörnet.
            påminner om vissa mänskliga aktiviteter på disco.....
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Bordusius
              • October 2008
              • 108

              #7
              Känner igen det där attackbeteendet som dom har under rom dagarna (eller timmarna) Däremot så har jag en fråga angående mitt scalarpar som sedan jag skaffade dom har lagt ägg 5 gånger men ALLTID äter upp alla äggen nästan direkt. Jag vet att det är en smart "energi" lösning eftersom äggen är näringsrika men varför äter dom alltid upp alla ägg?
              I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

              Kommentar

              • BlueJ
                • January 2008
                • 261

                #8
                antagligen för att det är något fel på dem eller väldigt unga föräldrar
                The nicest person is nott always the winner

                Kommentar

                • Bordusius
                  • October 2008
                  • 108

                  #9
                  Jag vet inte åldern på dom äggläggande scalarerna jag har eftersom dom följde med när jag köpte akvariet (circa 15 cm från ryggfena till bukfena) så dom e rätt så gamla skulle jag gissa, åtminstonde 2 år. Jag låter naturen ha sin gång nästa gång dom lägger ägg helt enkelt. Blir det något så blir det något...om inte så blir dom mätta o belåtna
                  I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                  Kommentar

                  • Radioaktiva Räkor
                    • May 2007
                    • 1760

                    #10
                    Elaka och jobbiga, men samtidigt så fina så att man inte kan vara utan dom.

                    //C
                    With a licence to krill!
                    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av BlueJ
                      antagligen för att det är något fel på dem eller väldigt unga föräldrar

                      nu behöver det inte vara något fel på dom, ej heller för unga.

                      stress får dom att käka upp sina avkommor.

                      det kan räcka med fel sorts sällskap i karet.

                      hos mig gick det sisådär när ett par gick med mollys, när jag bytte ut dom mot lite lugnare (mindre) platys, så gick det helt plötsligt galant.

                      yttre stress kan oxå påverka dom, dvs rörelse och ljud utanför karet.
                      hade ett kar i ett "genomgångsrum", mina två små egna yngel på 4 och 2 år hade en förkärlek för att springa villt skrikandes förbi karet...romläggningen slutade alltid i kaviarfest.....flyttade karet in i sovrummet....vips...romläggning är OK.

                      sedan är det ju som så, att ibland spelar det ingen som helst roll hur bra dom har det, vissa tuggar alltid i sig all rom......

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Bordusius
                        • October 2008
                        • 108

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        nu behöver det inte vara något fel på dom, ej heller för unga.

                        stress får dom att käka upp sina avkommor.

                        det kan räcka med fel sorts sällskap i karet.

                        hos mig gick det sisådär när ett par gick med mollys, när jag bytte ut dom mot lite lugnare (mindre) platys, så gick det helt plötsligt galant.

                        yttre stress kan oxå påverka dom, dvs rörelse och ljud utanför karet.
                        hade ett kar i ett "genomgångsrum", mina två små egna yngel på 4 och 2 år hade en förkärlek för att springa villt skrikandes förbi karet...romläggningen slutade alltid i kaviarfest.....flyttade karet in i sovrummet....vips...romläggning är OK.

                        sedan är det ju som så, att ibland spelar det ingen som helst roll hur bra dom har det, vissa tuggar alltid i sig all rom......

                        .
                        Måste säga att dom tipsen var ovärdeliga, tackar tackar
                        I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                        Kommentar

                        Arbetssätt...