Fjärilscikliderna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Fjärilscikliderna...

    ... har slagit ut i all den fina färgen, både honan och hanen?
    Dom har aldrig varit så här färggranna, vad är det som händer?
    Är det lek på gång?eller är det bara ett tecken påatt dom mår bra?

    Dena ena börjar bli röd runt buken, eller mörkare, rom?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Säkert lek på G!
    Eller iaf att de gör iordning sig för det...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      aaah jag hoppas på det !
      domär så jäfla fina nu asså!

      den ena har putsat eller hållt på och fixa på en skifferplatta,
      tror jag läste att dom lägger sin rom på öppna ytor? har jag fel här? =)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nope, och du har säkert läst om dem här på Zoopets artbeskrivning men här är den igen: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          De lägger sin rom på platta ytor där det strömmar lagom. Tror även de vill ha det lite skuggigt där romen läggs men där är jag lite osäker.
          Romen måste fläktas, dels av strömmen och dels av föräldrarnas fenor annars möglar äggen.
          Den biten brukar de väl fixa ganska bra, men sen kommer det lite mer komplicerade för föräldrarna. De har inte så bra yngelvård som en del andra och första gångerna kan man nog räkna med att de misslyckas, tyvärr.
          Skulle de mot förmodan lyckas kan du ha en nattlampa tänd i rummet och alltid släcka ner annan belysning efter akvariet släckts för att likna en solnedgång så mycket som möjligt.
          Då tar de förhoppningsvis hem ynglen över natten.

          Lycka till
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            tänkte på det, egentligen har jag något för högt ph. för mina fjärila... hur sänkerman pht?

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              De lägger sin rom på platta ytor där det strömmar lagom. Tror även de vill ha det lite skuggigt där romen läggs men där är jag lite osäker.
              Romen måste fläktas, dels av strömmen och dels av föräldrarnas fenor annars möglar äggen.
              Den biten brukar de väl fixa ganska bra, men sen kommer det lite mer komplicerade för föräldrarna. De har inte så bra yngelvård som en del andra och första gångerna kan man nog räkna med att de misslyckas, tyvärr.
              Skulle de mot förmodan lyckas kan du ha en nattlampa tänd i rummet och alltid släcka ner annan belysning efter akvariet släckts för att likna en solnedgång så mycket som möjligt.
              Då tar de förhoppningsvis hem ynglen över natten.

              Lycka till
              jag ränkar faktiskt inte med att det blir lyckat.. men just att det kanske blir något, och sedan om jag har tur så gör odm välett nytt försök...
              tids nog så lär det väl gå avatapeln

              men tack =) blir bara gkad fall det hände rnågot

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Antar att för högt pH kan göra att fjärilslekar ofta misslyckas, för att äggen inte klarar att kläckas. Nya rötter, som avger mycket humusämnen i vattnet, och gör det svagt tefärgat (mycket dekorativt, och brukar ge ett naturligt utseende åt akvarier med sydamerikanska dvärgciklider, och få fram deras färger), kan sänka pH.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Antar att för högt pH kan göra att fjärilslekar ofta misslyckas, för att äggen inte klarar att kläckas. Nya rötter, som avger mycket humusämnen i vattnet, och gör det svagt tefärgat (mycket dekorativt, och brukar ge ett naturligt utseende åt akvarier med sydamerikanska dvärgciklider, och få fram deras färger), kan sänka pH.
                  jag har nya rötter men har inte fåärgat av något alls... mangroverot tror jag att jag har men det är väl redmore som färgar?
                  men förutom detta hur kan jag sänka pht?
                  dom ska ju ha nånsstans mellan 5.5-6.5 men jag har runt 7...

                  Kommentar

                  • Perrx
                    • October 2005
                    • 119

                    #10
                    Mina fjärilar lekte alltid precis innan akvariet släcktes. Problemet va att under andra (eller om det nu va tredje...) natten så försvann all rom. Jag antog att föräldrarna fick problem när rommen kläcktes på natten så jag höjde temperaturen några grader så att rommen kläcktes några timmar tidigare, när det fortfarande va ljust i karet och då gick det mycket bättre för dom. Sen om det berodde på att dom kläcktes tidigare eller om dom hade fattat hur dom skulle vakta rommen då kan man ju fundera på.

                    -Per

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av streezz88
                      jag har nya rötter men har inte fåärgat av något alls... mangroverot tror jag att jag har men det är väl redmore som färgar?
                      men förutom detta hur kan jag sänka pht?
                      dom ska ju ha nånsstans mellan 5.5-6.5 men jag har runt 7...

                      det finns kemiska medel som sänker PH, finns i alla affärer.
                      men det bör nog användas med försiktighet.
                      om man inte är beredd att hålla järnkoll på det så sticker
                      PH't åt ena eller andra hållet, och det är klart mycket
                      värre än ett stabilt högt PH.

                      många använder istället "naturliga" PH-sänkande saker.
                      exempelvis alkottar.

                      min erfarenhet kommer inte från den vanliga fjärilen, utan från den bolivianska varianten. och de fixade det alldeles utmärkt att leka
                      i ganska högt PH, 7-7,5.

                      Efter kanske 7-8 misslyckanden, så fick de kläm på det, och lekte lyckat ungefär var 3:e vecka.

                      att jag var så lat att jag inte fixade mat till de frisimmande ynglen är en annan sak.....

                      fast skalarerna gillade ynglen ganska bra.....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • streezz88
                        • July 2007
                        • 529

                        #12
                        som sagt så tror jag nog de skulle vara lättare att försöka sänka pht för att de ska lyckas. Men ser ju att dom leker, men hoppas inte på något bra resultat

                        Men som du skriver Alkottar, är det bara att plocka vid huset? Eller finnsdet att köpa?
                        Hur ska man göra? Ska man koka dom ? eller skölja dom i vatten?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Plock dem själv och skölj bara av dem innan du stoppar dem i karet. Du kommer ganska snabbt att få se resultat av kottarna.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            jag är inte alls rätt person att svara på de frågorna, eftersom alla mina försök i det området gick åt pipan........

                            samt att jag konstaterade att mina fiskar struntade i att det stod ett visst värde på PH't i artbeskrivningen och lekte på som om de var svältfödda hormonstinna tonåringar.....

                            allt som behövdes var rätt mat....rätt temp....samt ett väldigt stabilt PH....
                            vilket jag fick när jag tog bort allt...högt och bra blev det....
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Plock dem själv och skölj bara av dem innan du stoppar dem i karet. Du kommer ganska snabbt att få se resultat av kottarna.

                              ta med dig naturboken ut i naturen...det är nog inget bra att plocka fel kottar....tror exempelvis inte att fiskar mår så bra av grankottar i pumpen.....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...