Peru scalarer växer snabbare än andra...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Peru scalarer växer snabbare än andra...?

    Fick i en annan tråd reda på att det är en peru scalare jag har - själv har jag alltid i min okunnighet bara kallat dessa för "viltfärgade". Men det har alltid varit så att dessa växt mycket snabbare än alla andra scalarer jag har. Jag köpte fem nya scalarer för snart ett år sedan och alla var då i samma storlek. En var en peru scalare, de andra var svarta, marmorerade eller gula. Min peru scalar är nu volymmässigt dubbelt så stor som de andra och så har det även varit de föregående två eller tre gångerna jag köpt scalarer - peru scalarerna har alltid växt snabbare. Vad beror det här på? Ska det vara så? Frågor, frågor...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Peruscalaren är en viltfärgad scalare, och räknas (än så länge) till den vanliga Pterophyllum scalare. Vet inte exakt om/varför de växer fortare, men kan tänka mig att det har med att göra att de ofta inte är lika sönderodlade som många scalarer i fångenskap nog är, både "normala" viltfärgade som odlats i många generationer, och odlingsformerna. De är nog helt enkelt mer livskraftiga.

    Har själv åtta F1-scalarer nu, som nog inte är Peru, men de har ju inte heller odlats i många generationer, så de borde också vara lite mer tåliga.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Okej, ja, jag funderade på om det skulle kunna vara så. Men då är det nog på det viset. Min har ju de där bruna små prickarna på sidan också, vilket "tonpet" skrev i min prick-tråd att det borde vara på grund av att scalaren kanske tillhör en F-1- eller F-2-generation eller så. Koppling? Scalarer med prickar på sidorna är mer livskraftiga? (Just för att de genetiskt är så nära de viltfångade.) Alla mina scalarer som blivit större än de andra har i alla fall haft dessa prickar, vad jag kan minnas.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tror inte mina har några prickar, så VF eller F1 behöver nog inte ha det, utan det beror nog mer på varifrån de kommer.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Nehe, ok, där sprack den teorin...

          Kommentar

          Arbetssätt...