Hur ser man om rommen är obefruktad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Hur ser man om rommen är obefruktad?

    Mina scalarer har lekt nu igen och nu har det gått ca 2 dygn sedan de lade rommen på ett vallisineriablad. Det är ca 200ägg och av dem är ca 10st mögliga(helt vita). Men hur 17 ser jag om äggen är befruktade och när kläcks de? Har en temp på ca 28 grader...
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    #2
    De ser helt genomskinliga ut..men det kanske det är efter två dygn?
    Senast redigerad av cikliden2; 19 September 2008, 16:08.

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Rom som inte är befruktad kommer att mögla.

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Ursprungligen postat av rsoderberg
        Rom som inte är befruktad kommer att mögla.
        Ok alltså all rom kommer då att mögla , om det är några enstaka som är mögliga är den också obefruktad? Hur lång tid tar det med min temp innan rommen kläcks?

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Ursprungligen postat av cikliden2
          Ok alltså all rom kommer då att mögla , om det är några enstaka som är mögliga är den också obefruktad? Hur lång tid tar det med min temp innan rommen kläcks?
          2-3 dygn

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            Nu har honan tagit bort lite ägg från bladet och då har de som inte varit vita följt med..det har varit ca 10 st som har varit helt vita och då har de andra följt med. Så nu försöker honan att fånga upp romkornen i munnen och sedan spottar hon ut dem på bladet igen men de bara faller ju ner...hm detta ser inte bra ut:-(

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Är du säker på att hon inte flyttar kläckta larver, det gör mina.

              Kommentar

              • cikliden2
                • January 2005
                • 434

                #8
                De har gjort två gropar nedanför och hanen är superagressiv, mer än tidigare så han attackerar rutan när jag tittar. Det är inte mycket rom kvar på bladet och jag ser inga sprattlande yngel i gruset heller. Hanen jagar hela tiden och honan vaktar fortfarande de rom som finns kvar. Ser ingen mörk prick i äggen men det ser nästan ut som om det sprattlar i dem eller så är det höljet som är sönder runt dem. Svårt att förklara...Nu är det 4 dygn sedan rommen lades.

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Ska jag sätta över en handduk så att hanen slipper bli så stressad? Akvariumet är precis brevid datorn där vi är ganska mycket..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...