Guldsömsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Guldsömsciklid

    Fick ett par av en bekant (en hona o en hane), men det slutade med att hanen hade ihjäl sin fru.
    Han fick således en ny fru, och bet av alla hennes fenor. Hon fick flytta in hos platyynglena, och kunde endast simma i cirklar eftersom hon bara hade ena sidans fenor kvar. Hon lever nog inte länge tänkte vi o åkte på semester.
    När vi kommer hem från semestern så upptäcker vi att ynglena försvunnit, men honan lever fortfarande.. så helt handikappad var hon i varje fall inte.

    Fenorna växer ut och hon växer till sej i storlek. Införskaffade en massa nya växter och gjorde många gömställen i karet och till slut fick hon flytta tillbaka.

    Efter 2 veckor så var även hon död..

    Nu har han simmat runt i sitt kar alldeles ensam hela sommaren. Tycker lite synd om honom, men tänker inte låta honom flytta in i stora sällskapskaret,
    Ingen zoo-affär är intresserade av att överta honom.. Har även haft "skänkes" annonser utlagda utan napp..

    Vad göra? Jag har inte hjärta att ha ihjäl en fullt frisk fisk som dessutom är stor o ståtlig, supersnygg!
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Flyttade den till rätt avdelning.

    Köp några honor till honom. Kanske blir lite svårt att få tag i stora.

    Det finns kanske lite intresse på ciklid.se av en stor fisk. Testa att skriva i någon tråd där?
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Hur stort akvarium har du dom i, det är vackra fiskar men stöddiga så dom behöver lite utrymme.

      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
        Hur stort akvarium har du dom i, det är vackra fiskar men stöddiga så dom behöver lite utrymme.

        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=170&SOK=1

        Stackars fisken är just nu ensam, lite i "fy-skäms-karet" på 100L.. alldeles för litet, jag vet, men det finns inte en chans att han får komma ner i stora baljan
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Skänk honom till mig
          Har tre honor som är lagom stora typ 12-14cm.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Whizzer
            • May 2005
            • 498

            #6
            Han är inte så stor själv, ungefär i den storleken.. men kaxig som sjutton!

            Jag vet inte till 100% om det är en han.. bara en känsla jag har
            Whizzer
            http://ninavarblane.blogspot.com

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Köp ett större kar och några guldsömns honor samt kanske någon annan art typ festae eller salvini, nicaraguense går också.
              Kanske cintrinellum eller någon vieja art.

              Som sagt var ett stort kar till revir hävdande fiskar.
              Och glöm inte att filtret bör vara bra tilltaget.

              Mina guldsömns honor går med en ensam hane i ett 720liters med ett lekpar festae och några chokladciklider.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Whizzer
                • May 2005
                • 498

                #8
                Har ett kar som ligger på 450L, men det bebos av snälla (uppfostrade?) sällskapsfiskar, de skulle inte få en lugn stund med honom däri och jag tror inte heller att de skulle bli så långlivade

                Ska lägga ut en liten annons på ciklid.se så får vi se om nån är intresserad ge honom ett drägligare liv
                Whizzer
                http://ninavarblane.blogspot.com

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklidcollector
                  Mina guldsömns honor går med en ensam hane i ett 720liters med ett lekpar festae och några chokladciklider.
                  Hur klarar sig chokladcikliderna i det sällskapet?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Micke_A- de har klarat sig hur bra som helst.
                    har till ock med lekt några gånger.

                    Kan kanske vara för att jag har tre stora separata rötter som revir gränser med växtlighet brevid o sen öppna ytor.

                    Har sett att till ock med chokladhanen jagat iväg både festae o guldsömmarna så det sket om det.

                    Ända gången jag fick problem var när alla tre arterna bestämde sig för att leka samtidigt, då blev det slagsmål.
                    Och en guldsömns hona dog.(konstigt nog inte den honan som försvarade sin rom)
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ok, där ser man, när jag i ett anfall av svagsinne, för några år se´n, hade chokladciklid och salvini ihop, så försökte chokladhanen visserligen försvara sig tappert, men salvinin trasade sönder hans vackra långa fenor.

                      Nu har jag chokladciklider med flaggciklider och scalarer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...