Har blivit med Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pirajamaja
    • May 2007
    • 74

    Har blivit med Diskus

    I går hämtade jag hem två majestätiskt fina diskusar. Jag har övertagit dom, så de är vuxna. Det är tydligen Golden. En är starkt orange med lite turkosa strimmor på rygg och "mag" fenan. Den andre är ljus gulbeige med lite mer turkost i sig. De ska enligt tidigare ägare vara Golden båda två, men de har blivit väldigt olika.
    De var sega först och jag var lite orolig att den ena inte skulle klara sig, men på morgonen hade de piggat på sig, så jag tror att det ska gå bra.

    Jag vet att jag har för mycket fisk. Det har jag i alla mina kar, men jag har så svårt att begränsa mig.
    Som det ser ut nu har jag förutom de två diskusarna, två scalarer, ca 40 st kardinaltetror, 19 rödmunstetror, ett kampfisk par, 5 Siamenser (tror jag att de heter) + slutligen 2 indianplaty (dessa sista två har jag förgäves försökt få upp ur karet, men de är alldeles för snabba och jag har ingen lust att dra upp all inredning ur karet)
    Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av Diskus, kommer det att fungera överhuvudtaget? eller behöver jag göra mig av med fisk omg.?
    Det är annars väldigt vackert och jag tycker inte att det *ser* överbefiskat ut, men, ett råd ändå skulle jag behöva, för jag vill ju inte att Diskusarna ska bli sjuka.
    Värdefull info i frågan kan ju vara att det är ett juwel 260 liters kar de bor i.
  • snickar-micke
    • April 2004
    • 58

    #2
    jag vet att siameser kan vara lite jävliga mot discus för dom äter på slemhinnan men storleken på karet ska funka .
    http://www.zoonen.com/perzoonen/edit...26&gid=1873837

    mitt lek par i full fart http://www.youtube.com/watch?v=nNnm2Y6v9o8

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det låter som en hel del fisk i det karet, och skulle detta kar varit mitt hade jag nog försökt få upp siameserna, kampfiskarna och platyna. Siameserna är ganska stressiga av sig och även platy kan få för sig att käka på diskusarnas slemskikt som inte är så populärt, och sedan passar inte kampfisk in i den övriga fiskbesättningen.
      Men det är jag det.

      Sedan kan du med gott samvete skaffa ett gäng Corydoras som kommer att hjälpa dig hålla rent botten från överbliven mat samt kanske någon Ancistrus eller liknande som käkar lite alger.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        2 st diskus är heller inte det ultimata. De är sociala fiskar och vill helst vara fler.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • Pirajamaja
          • May 2007
          • 74

          #5
          Ursprungligen postat av Fanbyalperna
          2 st diskus är heller inte det ultimata. De är sociala fiskar och vill helst vara fler.
          ..och att ha fler än 2 Diskusar i ett 260liters kanske inte är att föredra.
          Jag blir dock lite förvånad över att Siameser inte går ihop med Diskusarna, för dom köpte jag faktiskt samtidigt för renhållningen på botten. De hade bott ihop sedan tidigare och jag blev rekommenderad det både av förra ägaren och fiskhandlarn.
          Jag får väl hålla koll på dom noga och börjar dom mobbas, så åker dom ut.
          Platyna skulle jag jättegärna vilja ha upp, men jag lyckas ju inte
          Nån som har nåt tips?

          Kommentar

          • Pirajamaja
            • May 2007
            • 74

            #6
            Jag håller med om att kampfiskarna kanske inte passar in längre, men tetrorna hade jag gärna behållit. Men ni tror att det kan funka med så här många tetror alltså???

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag har 40 tetror i mitt 240 med några diskus och skalarer, och sköter du vattenbytena samt har bra filtrering så är det inga problem.
              Det kan mycket väl funka med Siameserna tillsammans med diskusarna, men jag tycker siameser är lite för aktiva och stressiga för att diskusar ska komma till rätta i ett kar, men där är smaken som baken. Håll koll på dem bara så de inte börjar köra med Ryska posten på diskusarna bara.
              Är diskusarna av lite större storlek, som jag kunde läsa mellan raderna (rätta mig om jag har fel) så behöver du inte fler än 2 i ditt kar.
              Att ta upp Platy kan vara lite knixigt, men försök med PET-metoden. EN PET-flaska som du skär av halsen på och vänder om och agnar med mat, det blir som en mjärde. Men håll koll då det snabbt blir syrebrist inne i flaskan om det simmar in fisk i den.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Pirajamaja
                • May 2007
                • 74

                #8
                Nu är jag alltid så sen i mina svar, eftersom jag nästan aldrig har ro att sitta och vänta till någon har svarat, och så blir det dagen efter jag går in här igen....
                Men yes, det stämmer att mina diskusar är rätt stora; ca 14 cm i diameter.
                Mina siameser bryr sig hittills inte det minsta om diskusarna. Dom är jätte flitiga och äter alger både på blad och i gruset.
                Stort tack för tipset med pet-flaskan! Jag visste väl att det kunde finnas nåt trix. Det ska jag naturligtvis testa. Nu har dom i princip varit osynliga sedan i går när jag försökte fånga in dom.

                Kommentar

                • Pirajamaja
                  • May 2007
                  • 74

                  #9
                  Nu håller jag förövrigt på att försöka höja värmen för diskusarnas skull, men det är minsann inte lätt. Det är precis som att termometern har fastnat på 25 grader. Jag tog faktiskt upp doppvärmaren, för jag trodde att den hade slutat funka, men det var inte det felet. Kan det ta flera dygn?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det kan ta lite tid, men se upp bara så inte värmaren hänger sig. Är det en riktigt termometer du har så det inte är en plastremsa som sitter på rutan?
                    Är det runt 28 grader som är målet?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Pirajamaja
                      • May 2007
                      • 74

                      #11
                      Ja, jag har tänkt att ha max 28 grader med hänsyn till de andra innevånarna. Jag har både riktig termometer och plastremsa och de ligger på 25 båda två. Nu har jag tagit 300w värmaren från mitt 450 liters + en gammal värmare från ett litet kar. Nu var det väl märkvärdigt om det inte skulle bli lite skjuts på värmen.
                      Tyvärr har den blå diskusen blivit lite trasig i stjärtfenan. De mår nog inte så bra.
                      Platyn, däremot fick jag upp på ren tjurskalle i går kväll. Funkade tyvärr inte med pet-metoden. Min kampfisk hane tyckte att det var ett kanonställe att hänga i, men inte platysarna inte, men som sagt, jag fick upp dem ändå till slut.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Att fenorna skadar sig är ganska ofta förekommande vid flytt men det tar inte så lång tid innan de läker ihop igen.
                        Se till att få upp tempen och även att diskusarna inte fått några skador som kan bli svampangripna eller att de blir stressade, så kommer de förhoppningsvis snart att glänsa i karet.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...