Vem kan bo med ap. hongsloi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

    Vem kan bo med ap. hongsloi?

    Jag har nyss införskaffat en par av hongsloi som jag hade tänkt att skulle få gå i mitt 90 l med en hane och 2 honor borellii. De har bott här nu en vecka och idag upptäckte jag att ena borellii honan + borellii hanen gått över regnbågsbron. Kan verkligen hongsloi jagat ihjäl borellii utan att jag sett minsta lilla agressioner från någondera part?! Mina vattenvärden är stabila och samma som de varit det senaste året, så något sådant tror jag inte riktigt att det är.

    OM det är så att hongsloi är så agressiva, vad kan gå med dem istället för borellii?

    Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
    Kram Miina
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Tycker personligen ett par eller 1+2 räcker bra i 90l Ska du tvunget ha flera ciklider så är fjärilsciklider mkt bättre än ytterligare apistogramma. De är mer olika och konkurrerar mindre
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Miina
      • April 2005
      • 215

      #3
      Fjärilarna bor i ett 64 l själva. Skulle gärna ha 2 olika sorter om det går i 90 l. Därav min fråga. Och som sagt så har jag aldrig sett någondera jaga den andra i 90 l, så döm om min förvåning idag!
      Kram Miina

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Vet inte om kanske kurvcikliden eller dorsigeria kan vara någe.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Miina
          • April 2005
          • 215

          #5
          Jag skulle helst ha ytterligare en apistogramma. Annars är kurvcikliden läcker tycker jag, men som sagt helst apistogramma.
          Kram Miina

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Om du tycker att kurvcikliden är läcker så ska du se en dorsigeria i lekdräkt.
            Kanske några Apistogramma alacrina, de kan dock vara lite halvsvåra att få tag på då de bara funnits på svenska marknaden sen 2004.
            Eller
            Apistogramma elisabethae, Apistogramma macmasteri.
            Både lite halvt ovanliga, nästan ovanliga på svenska marknaden.
            Kostar en del men väldigt fina.
            Eller varför inte ett par av
            Dicrossus maculatus?
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            Arbetssätt...