pulchra Blauspiegel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    pulchra Blauspiegel

    hej hur är apistogramma pulhcra blauspiegel? har "råkat" få med en hona. är de svåra?kanske fel forum men vad jag hört så är det am ciklid
    Senast redigerad av doppingen; 30 August 2008, 19:47.
    MammaMia
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Detaljer finns kanske på google men annars är de väl som de flesta apsitogramma. Då vill de ha 24C-27C, pH ~ 5.5-7 och ganska mjukt vatten. Växter, grottor, rötter och löv på botten är typiskt apisto-biotop. Sedan är det klassiskt att ha 1 hane och 2-3 honor om man har plats i akvariumet (150 liter kanske) annars max ett par.

    För att få en ensam hona att överleva räcker det nog med att hålla efter någorlunda med vattenbyten, mata med annat än torrfoder och se till att ingen annan fisk äter upp henne
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      tack för svaret. köpte en pojke till henne igår men den dog efter 4 timmar trots inkopping å ingen nitrit som jag testade. tråkit då den dessutom var dyr över 100 spänn. jaja den lilla honan simmar bland blåciklider så hon är ju inte ensam. hittade henne bakom bakgrunden i ett helt tömt akvarie jag fick till skänks då hade det dessutom stått ute över natten i 10 gr hon var i en liten skvätt vatten typ 2 msk å hon överlevde minsann å det var ju kul/maria
      MammaMia

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ursprungligen postat av doppingen
        tack för svaret. köpte en pojke till henne igår men den dog efter 4 timmar trots inkopping å ingen nitrit som jag testade. tråkit då den dessutom var dyr över 100 spänn. jaja den lilla honan simmar bland blåciklider så hon är ju inte ensam. hittade henne bakom bakgrunden i ett helt tömt akvarie jag fick till skänks då hade det dessutom stått ute över natten i 10 gr hon var i en liten skvätt vatten typ 2 msk å hon överlevde minsann å det var ju kul/maria
        Om din nyinköpta hanne dog efter fyra timmar i ett kar där övriga invånare mår bra så ska du gå tillbaka till affären och klaga! Den fisken var förmodligen halvdöd redan i affären.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          japp pratade med butiken å jag ska ta dit den imon. har sparat den. ja alla övriga mår fint de tom ynglade(guppy) å la ägg igår(blåcikliden) så där är ju inget fel. men butiken är helt ok att ha å göra med. han bytte in 160 yngel mot den fisken å mera igår mycket trevlig å välskött butik/maria
          MammaMia

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Blåciklider i kombination med (litet akvarium?) och (få vattenbyten?) är ju ett pålitligt recept för höga nitrit-nivåer. Kanske kan bero på detta? Fiskar som varit med om stegringen kan dock klara sig mycket bättre..
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              nix ingen nitrit kollade det då efteråt. har 6 ännu små 3-4cm blåciklider i ett 275 lit så än är det inte för litet å vattenbyten gör jag varje vecka så den var nog dålig från början tack för era svar/maria
              MammaMia

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #8
                Hoppas du kan få en ny hane till honan av butiken.
                Passa på att fråga vad de har för vattenvärden.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  hej ja jag var i butiken idag å enligt ett nytt vattentest jag hade med mig så var nitritet högt. fick salt å medel av johan i butiken samt att göra 70 procent vattenbyte så ska jag hämta en ny hane hos honom nästa vecka. han ville ge mig en ny trots att mitt vatten plötsligt blivit dåligt han vill ha nöjda kunder . han är kanon att ha å göra med johan på håvmästarn här i växjö/maria
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Ursprungligen postat av doppingen
                    hej ja jag var i butiken idag å enligt ett nytt vattentest jag hade med mig så var nitritet högt. fick salt å medel av johan i butiken samt att göra 70 procent vattenbyte så ska jag hämta en ny hane hos honom nästa vecka. han ville ge mig en ny trots att mitt vatten plötsligt blivit dåligt han vill ha nöjda kunder . han är kanon att ha å göra med johan på håvmästarn här i växjö/maria
                    Jag misstänkte det.. Har varit med om samma sak. Man märker det inte när alla i akvariumet verkar må bra.
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      letat överallt men kan ej finna nån artbeskrivning på Blauspiegel. nån som har en länk att ge mig? jag har en hona å vill veta "allt". hittar inget på svenska varit på ciklidsällskapet åxo kan nån hjälpa mig
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Hittade det här, dock inte på svenska.

                        A. sp. Red-fin Rio Xingu? Never heard that name ;-)
                        (but I know A. sp. Blauspiegel)

                        this species comes from near Altamira, belongs to the Ap. agassizii group and therefore is close related to Ap. agassizii, gephyra and pulchra.

                        greetings,
                        Rolo

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • doppingen
                          • April 2008
                          • 1079

                          #13
                          tack för hjälpen ska se om jag kan översätta det eng urkass. de är väl inte vanliga då det är svårt att hitta artbeskrivning.fick en ny hane igår av butiken i torsdags den mår prima å uppvaktar sin lilla hona
                          MammaMia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...