Sällskap till scalarpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Sällskap till scalarpar?

    Vad för fisk ska man ha som sällskap för scalarer?

    Annah
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bla. tetror, malar, gurami, andra ciklider. Det är nästan lättare att säga vilka som inte passar, eller om du istället har några önskemål på fiskar och fråga om dessa passar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      fiskar som går i samma sorts vatten, som inte är för små, som är lugna.
      många dvärgciklider går bra, större tetror (ex colombia), ancistrus, mm mm.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Dorsigeria, sorgmanteltetror, nyckelhåls ciklid, blakmolly, siamesiska algätare, ancistrus.
        Är iallafall det jag har i mitt 310l just nu tillsammans med mitt skalarpar.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          stööre levandefödare, typ black molly, platy går jättebra.
          iaf hos mig, producerar väldigt mycket levande mat till scalarerna.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Bla. tetror, malar, gurami, andra ciklider. Det är nästan lättare att säga vilka som inte passar, eller om du istället har några önskemål på fiskar och fråga om dessa passar.
            Jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt mig
            Har redan ett sällskapsakvarium med platys...
            Haft mollys och sådär, Funderar på typ kardinaltetror eller neontetror eller så, men till saken hör den att mitt akvarie inte är så långt, utan snarare högre, och är på 80 liter. Kan man ha ett stim tetror till det?
            Sen guramis, funka inte alls bra för mig, då jag bara tog död pådom på ett konstigt sätt, så vet inte om jag vill våga mig på det igen ^^

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av streezz88
              Jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt mig
              Har redan ett sällskapsakvarium med platys...
              Haft mollys och sådär, Funderar på typ kardinaltetror eller neontetror eller så, men till saken hör den att mitt akvarie inte är så långt, utan snarare högre, och är på 80 liter. Kan man ha ett stim tetror till det?
              Sen guramis, funka inte alls bra för mig, då jag bara tog död pådom på ett konstigt sätt, så vet inte om jag vill våga mig på det igen ^^

              Ta det på rätt sätt, men ett kar på 80 liter bör nog inte innehålla skalarer.
              Även om det är relativt högt så är det helt enkelt för litet för att skalarer
              skulle trivas och komma till sin rätt.

              Den vanliga skalaren behöver ett ganska stort kar, gärna enligt artbeskrivningen här på zoopet. se länken.


              Den större versionen, dvs Altum skalaren behöver ännu större kar.
              Se länken.


              Sedan finns ju den lite mindre versionen (vilket jag har)
              Dvs spetsnos, den behöver inte ett så stort kar.
              Men trots allt lite större än 80 liter.
              Du ser inte länken, eftersom du inte är guldis, men de vill nog ha
              kar på 120-150 liter för att komma till sin rätt.


              Hade jag varit som du, så hade jag funderat ordentligt ett par ggr till
              på ditt fiskbestånd.


              Visst, man kan ha skalarer i små kar. Men de kommer inte till sin rätt,
              de kommer att se konstiga ut när de har vuxit klart, samt att de kommer
              med stor sannolikhet inte upp till sina 10-12 år i ålder..........de trillar av pinnen klart tidigare.


              vidare, måpnga har provat med neon/kardinaler ihop med skalarer.
              Resutaten är blandade. Ibland går det bra. Ibland blir det väldigt
              dyr mat till skalarer. Skall man säkerställa att de inte blir tetramat,
              så får man gå på tetror som är framför allt lite högre i kropssformen tror jag, dvs de som har samma form som sorgmanteltetra eller colombiatetra.


              Men än en gång, tänk över ditt fiskbestånd.......
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • botia danio
                • January 2007
                • 86

                #8
                Scalarers föda i vild form är väl Neontetror
                Goby, Indiska glasmalar.
                och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                I ett annat akvarium 3 guppy

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Ta det på rätt sätt, men ett kar på 80 liter bör nog inte innehålla skalarer.
                  Även om det är relativt högt så är det helt enkelt för litet för att skalarer
                  skulle trivas och komma till sin rätt.

                  Den vanliga skalaren behöver ett ganska stort kar, gärna enligt artbeskrivningen här på zoopet. se länken.


                  Den större versionen, dvs Altum skalaren behöver ännu större kar.
                  Se länken.


                  Sedan finns ju den lite mindre versionen (vilket jag har)
                  Dvs spetsnos, den behöver inte ett så stort kar.
                  Men trots allt lite större än 80 liter.
                  Du ser inte länken, eftersom du inte är guldis, men de vill nog ha
                  kar på 120-150 liter för att komma till sin rätt.


                  Hade jag varit som du, så hade jag funderat ordentligt ett par ggr till
                  på ditt fiskbestånd.


                  Visst, man kan ha skalarer i små kar. Men de kommer inte till sin rätt,
                  de kommer att se konstiga ut när de har vuxit klart, samt att de kommer
                  med stor sannolikhet inte upp till sina 10-12 år i ålder..........de trillar av pinnen klart tidigare.


                  vidare, måpnga har provat med neon/kardinaler ihop med skalarer.
                  Resutaten är blandade. Ibland går det bra. Ibland blir det väldigt
                  dyr mat till skalarer. Skall man säkerställa att de inte blir tetramat,
                  så får man gå på tetror som är framför allt lite högre i kropssformen tror jag, dvs de som har samma form som sorgmanteltetra eller colombiatetra.


                  Men än en gång, tänk över ditt fiskbestånd.......
                  Ja klart jag tar det på rätt sätt
                  har idag dock införskaffat mig ett större kar, men det är bara på 112 liter. Det jag läst om har varit att dom behöver 100 liter.

                  Och så återigen att man inte ska ha vissa fiskar i vissa akvarium. Jag tycker dom i affärena lurar en totalt. Jag är väldigt mån om hur mina fiskar mår och sådär. Och vill ju inte dom ska bli lidande i längden över att man har för litet kar. Men när man väl frågar i affären vad som är mest lämpligt. Så ja, då försöker dom ju med allt!

                  Som när jag köpte det här 6 kantiga karet på 80 liter, så sa jag att jag ville ha mina scalarer där i. Och då sa han att det var ett klokt val, eftersom dom är en stilla fisk, och behöver inte längden i akvariet för att må bra, snarare att de behöver ett högre för att utveckla sina fenor.
                  SÅ där gick jag väl på en nit antar jag?

                  Faster har haft scalarer i ett mindre kar, och dom levde i 5 år. Så varför skulle de inte fungera? Ser jag dom lider, så tänker jag ju inte behålla dom i det karet, utan flytta på dom, och i värsta fall sälja dom tillbaka till affären.

                  Nu när jag sitter och kollar på dom så märker jag att den största av dom jagar de andra som är mindre, och undrar då varför detta beteende?
                  Är det så att jag har haft oturen att fått alla hanar? Eller är de så att den vill visa att det är den som bestämmer?

                  Var dum nog att inte läsa på om scalarer innan *skämms på mig* men eftersom min faster lyckats, så tänkte jag väl ja, men då går det väl för mig med!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...