Blå ciklid kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    Blå ciklid kön?

    Har sökt runt lite på nätet och jag vill veta om jag fick en hona och hane Jag bad iallafall om det och jag tror att jag fick det har letat runt på nätet men verkar inte hittat nåt!
    Den som jag tror är hanne är större och har lite mer utdragna fenor!
    Den som jag tror är hona har ungefär lika höga fenner men inte längre!

    Så vet ni om det finns en nån bild på blå ciklid som vissar bägge könen?

    Mkt tacksam för svar!//
    Senast redigerad av Baf2; 15 August 2008, 13:55.

  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    De flesta ciklider har den könskillnaden som du berättar om, just att hanen är lite större och har längre fenor, speciellt ryggfenor. Hur stora är dom exakt? Om dom är könsmogna och inte bråkar så har du iallafall inte fått två hanar.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Baf2
      • February 2008
      • 421

      #3
      Tack för svaret vic Dom följer efter varandra hela tiden och ibland brukar hanen eller honan skaka tätt intill varandra! Varför gör dom det?
      Dom är 15cm och en är 12 cm så dom är könsmogna har bara haft dom i 1 dygn nu
      Hannen har lite utdragna och lite spetsigare fener men inte som man jämför palettciklid om det är hona och hane.
      Jag tror nog att David Grunsten har valt en hona och hane till mej!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Att de skakar för varandra är en del i lekbeteendet. Så det är förmodligen en hane och hona. Det händer dock att två honor "leker" ihop, men då blir äggen såklart inte befruktade.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Baf2
          • February 2008
          • 421

          #5
          okej tack!
          Får se om det blir några ägg fram över!

          Kommentar

          • Baf2
            • February 2008
            • 421

            #6
            Har fått ägg nu!
            Och det är svårt och se vem som lägger äggen för jag upptäckte det nu!
            Hoppas att jag har en hona och hane för det kan ju va 2 honor också...

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Det ser du på äggen.
              Är det en hane o en hona som lekt kommer äggen få en svart punkt mitt i.
              Är det en hona o en hona så ser du aldrig den pricken och du får aldrig några yngel.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Baf2
                • February 2008
                • 421

                #8
                Svart prick?När kommer den?Har bara haft äggen ca 6h nu,i vilket fall har inte kommit än men dom ser ut som scalarer ägg vilka ägg som helst ett ägg är helt vitt och alla andra är "vanlig färg

                Kommentar

                • Baf2
                  • February 2008
                  • 421

                  #9
                  Tror nu att det är en hona och hane pga ett av 200 ägg har möglat och dom som inte har möglat borde ju vara befruktade!
                  Dom vaktar dom asbra och turas om att vakta och "fladra" äggen
                  Hanen åt nyss upp en neontetra som kom för nära och nu har jag bara en neontetra kvar!:S
                  Orkar inte köpa fler så den får bli mat till blåciklid!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...