Bleka bolivianska fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maximus
    • March 2002
    • 48

    Bleka bolivianska fjärilsciklider?

    Hej! Har letat efter Bolivianska fjärilsciklider i zoo-affärer i Stockholm men hittar bara väldigt bleka exemplar... Var kan man få tag på några mera färgglada exemplar? Och hur länge lever dom?
    Skulle vilja veta hur länge regnbågscikliden lever också. Tack på förhand!


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Maximus,
    Skulle nog vilja påstå att den bolivianska fjärilscikliden i regel är rätt blek i zooaffärerna. Anledningen till detta är att de trivs bättre med en del gömställen i akvariet som t.ex. gott om växter och det är ju svårt att ha dom i växtakvarier i en affär.
    Dessutom blir de ganska stora och de exemplar som säljs är oftast rätt små och därmed inte utfärgade.
    Så i ett akvarium med lämplig miljö kommer de säkert att visa upp helt andra färger.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Maximus
      • March 2002
      • 48

      #3
      Ok, då jag ska göra iordning akvariet med många gömställen och mycket växter. Undrar också hur länge de brukar leva i akvarium om de har en bra miljö? Jag skulle vilja ha ett par cilkider men inte några som har en kort livslängd.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        De hör inte till de mest kortlivade av dvärgcikliderna utan lever flera år.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Maximus
          • March 2002
          • 48

          #5
          Vad bra, jag vill ha fiskar som lever länge. Finns det någon möjlighet att man i fiskregistret på zoopet.com lägger till genomsnittsålder på fiskarna? Det kanske är svårt att säga hur gamla de blir eftersom det beror på hur de trivs och hur man sköter akvariet?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej igen,
            Problemet är väl bara att det finns väldigt lite fakta om detta.
            På denna länk hittar du i alla fall en del exempel på hur gamla olika fiskar kan bli
            http://www.Fischaltersliste.de/
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...