Vi mötte vår överman.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ejja
    • January 2008
    • 19

    Vi mötte vår överman.

    Igår pantade vi våra fyra ciklider mot tre guldfiskar och två slöjstjärtar.
    Efter att cikliderna haft ihjäl allt som röde sig, då inkluderar det även växter och nära inpå algätaren, fått yngel ca 25ggr och gjorde de livsfarligt att stoppa ner händerna i akvariet, tyckte jag att det fick räcka.

    Dom tog emot fiskarna på djuraffären, och var mycket imponerad av hanen vi hade. Han var tydligen väldigt fin!

    Nu simmar iaf fiskarnas motsvarighet till hundens labrador runt och mår utmärkt bra.
    Och det har liksom blivit lite lugnare och mer harmoniskt.

    En sak är säker, nybörjare ska inte ha ciklider!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ursprungligen postat av Ejja
    En sak är säker, nybörjare ska inte ha ciklider!
    Beror ju på vilken ciklidart det är, och hur mycket man har läst på (det är bra att göra oavsett fisk)
    Senast redigerad av Shepard; 02 August 2008, 18:24.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ejja
      • January 2008
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Beror ju på vilken ciklidart det är, och hur mycket man har läst på (det är bra att göra oavsett fisk)

      Du ska bara veta vad vi läste, och höll på.
      Men, dom var så jäkla aggresiva. Dom hade till och med ihjäl två pictus malar. vi hade två par, och dagarna i ändå så slogs dom. Var mer vatten utanför akvariet än i ibland.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad var det för cklider?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Beror ju på vilken ciklidart det är, och hur mycket man har läst på (det är bra att göra oavsett fisk)
          Håller helt med - har själv ciklider och andra fiskar. Rätt ciklider i rätt miljö så är det inga som helst problem - så att säga att ciklider inte är nybörjarfiskar är helt fel.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Jag håller med föregående skrivare. Nybörjare kan mycket väl ha ciklider, men det kan nog vara bra att skaffa sig lite info om arten i fråga innan man köper den. Jag misstänker att ganska t.ex. scalare ingår i ganska många nybörjarakvarier. Lite synd dock att många inte vet hur stora de kan bli och har dem i alldeles för små kar. Tyvärr är det inte alla zooaffärer som informerar om det heller eftersom det är en fisk som säljer jättebra (antar jag). Personligen tycker jag också att man bör ta reda på information om andra arter också innan man köper dem, alltså fiskar som inte är ciklider. Det finns många parametrar som ska stämma överens om fiskar passar ihop (vattenvärdenbehov, aggrisivitet, hur snabbt de äter, om de är stimfiskar eller ska hållas i par, maxstorlek o.s.v.).

            /Jocke

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Problemet är väl att som nybörjare vill man prova på det mesta och gärna blanda olika arter men många ciklider bör inte blandas med andra arter. Eller...

              Som tex Palettciklid. De klassas ju som nummer ett nybörjarciklid men kan lätt bli en plåga om man har andra arter i samma akvarium. Själva i ett akvarium funkar de jättebra och kräver nästan ingenting men så fort det finns någon annan fisk blir de som sagt en plåga (vid lek).. observera att det finns undantag lite beroende på individer.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nå´n ciklidart har nästan alltid ingått i mina sällskapsuppsättningar genom åren. Har väl i och för sig inte haft så många känsliga och timida fiskar, men har man mycket växter och gömställen så brukar det funka bra, det finns t.ex gott om små dvärgciklider, som sällan skadar andra fiskar, utan är ett spännande komplement till de övriga sällskapsinvånarna.

                Ejja: vilken art hade ni?
                Senast redigerad av Shepard; 02 August 2008, 19:37.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...