Vilken Mesonauta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Vilken Mesonauta?

    Vad är egentligen skillnaden på Mesonauta festiva, och M. insignis? Häromdagen köpte jag ett gäng små flaggciklider, som såldes som enbart flaggciklid. De har mörkröda ögon, och svaga lodräta ränder, som går in i det svarta sneda längsbandet, och delar upp det, så att det närmast blir fläckar av det. På gällocken har de gröna metalliska fläckar och prickar.

    Nå´n som vet vilken "flagga" det är? Har inte hunnit ta några bilder än.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Såg en diskussion om detta på ciklid.se http://www.ciklid.org/forum/showthre...ight=Mesonauta
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hmm, blev väl inte jättemycket klokare av det där, men tyckte mig läsa att insignis är lite mer långsträckt, och åtminstone de större av de jag har(troligtvis hanar) ser ganska långsmala ut. Ser även att de har metalliska gröna prickar på sidorna.

      De är rätt lika det här vf paret jag hade för några år se´n:

      http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...php?photo=1014
      Senast redigerad av Shepard; 26 July 2008, 19:58.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Maila Erik Åhlander. Han kan Mesonauta.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Har lyckats ta några bilder nu. Nå´n som kan avgöra vilken flaggciklid det är?
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ingen?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Jag ser inga mörka kanter på fjällen ovanför sidolinjen, vilket skulle betyda att det inte är M. insignis. Jmf denna tjusiga insignis-hane (R.I.P.).
              Bifogade filer
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Har de de mörka kanterna även som små då? Se´n så tycker jag att flaggcikliderna är så lika, att de väl borde vara lokalformer av samma art?

                Snygg hane, blir alltid sådär gula på nederdelen av kroppen?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #9
                  Jag har också flaggor och av sorten insignis enligt ovan nämde Erik Åhlander. Och precis som daniel Blom ovan säger så verkar dina sakna svarta kanter på fjällen ovan svarta linjen. Enligt erik när jag pratade med honom om mina så är festiva den helt klart vanliga i den svenska handeln.

                  Bifigar bild på en av mina tjusiga honor köpt på akvarielagret december 2006 mindre än en femtioöring.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: P3080629.JPG
Visningar: 2
Storlek: 116,6 KB
ID: 2101348
                  Senast redigerad av rick; 02 August 2008, 17:40.
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • rick
                    • April 2005
                    • 1012

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Har de de mörka kanterna även som små då? Se´n så tycker jag att flaggcikliderna är så lika, att de väl borde vara lokalformer av samma art?

                    Snygg hane, blir alltid sådär gula på nederdelen av kroppen?

                    Jag har 3 småknattar som har svarta streck runt fjällen.
                    / Rickard

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ok, så det är troligtvis festiva då? Men är de så grönaktiga?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Nu verkar hur som helst ett par ha bildats
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...