Scalare rom!:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #31
    hehe.. alltid samma visa.. mina har nu lagt en kaka på pumpen.. hmm.. får se hur det går nu.. rommen har inte möglat som de brukar.. (ngra få vita korn)

    men men man får inte vara för optemist..
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      #32
      Ursprungligen postat av NIC
      Åsså var romen väck igen... Gick bättre än förra gången i alla fall..
      Varför vaktar man som satan för att sen tröttna och käka upp skiten`??... har läst att de kan kläckas på typ ett dygn vid 28-30 grader, (har 26), och romen hade nog legat minst 30-40 timmar. kanske ska höja tempen nästa gång så de inte tröttnar, men då kommer de kanske käka de frisimmande istället.. well, well, låter de hålla på tills de fattar.
      Nu skall vi se NIC... Du säger att du läst att rommen kläcks tidigare vid högre temperat.
      Jag skrev precis i min tråd att mina nu redan efter två dygn har kläckts. Jag frågade där om någon varit med om det tidigare. Men detta ger ju svar på min fråga. Jag har 28-29 grader i karet. Förra gången dom la rom i samma kar så var tempen runt 25 grader och då tog det tre dygn. Intressant...
      Varför vaktar man som satan för att sen tröttna och käka upp skiten
      Jag har hört att scalarer kan känna själva om allt inte står rätt till, tillräckligt mycket, obefruktat eller liknande, då kan de ge upp och äta upp det istället för låta det gå förlorat.
      Men ge inte upp, mata på rejält ett par dagar, gör ett vattenbyte och höj upp tempen till 28-29 grader, så är dom säkert snart på G igen.
      Och... vet inte, men jag tror på att ha nattlampa, redan första dygnet efter romläggningen. Jag har haft det och det har iaf inte blivit uppätet på natten för mig.
      Förväntar mig att du snart har rom igen och att du då skriver hur det går.
      Lycka till...
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #33
        Ursprungligen postat av tonpet
        Nu skall vi se NIC... Du säger att du läst att rommen kläcks tidigare vid högre temperat.
        Jag skrev precis i min tråd att mina nu redan efter två dygn har kläckts. Jag frågade där om någon varit med om det tidigare. Men detta ger ju svar på min fråga. Jag har 28-29 grader i karet. Förra gången dom la rom i samma kar så var tempen runt 25 grader och då tog det tre dygn. Intressant...
        Varför vaktar man som satan för att sen tröttna och käka upp skiten
        Jag har hört att scalarer kan känna själva om allt inte står rätt till, tillräckligt mycket, obefruktat eller liknande, då kan de ge upp och äta upp det istället för låta det gå förlorat.
        Men ge inte upp, mata på rejält ett par dagar, gör ett vattenbyte och höj upp tempen till 28-29 grader, så är dom säkert snart på G igen.
        Och... vet inte, men jag tror på att ha nattlampa, redan första dygnet efter romläggningen. Jag har haft det och det har iaf inte blivit uppätet på natten för mig.
        Förväntar mig att du snart har rom igen och att du då skriver hur det går.
        Lycka till...
        Tackar!
        Då stämmer det tydligen att högre temp. gäller för snabbare kläckning.
        Jag ger inte upp, eller snarare, jag gör ingenting, låter de själv få sköta det så går det säkert bättre än om jag blandar mig..
        Som sagt, det kommer nog en ny kaka om 2 veckor, intressant det här!!!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • LenoreH
          • April 2008
          • 107

          #34
          Lycka till
          ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #35
            hmm.. har ingen koll va det e för temp i mitt kar (54L) o vågar inte slänga i en termometer ifall det stressar upp dem

            generellt är det väl så att det ofta triggar te lek om man höjer graderna (vet att det är bra vid läkning osv) men när jag gjort vattenbyten så brukar detta absolut trogga te lek.. dvs lägre temperatur?!
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              #36
              Jag skall göra vattenbyte i morgon i 600 literskaret och jag kan lova dig att det kommer att vara rom inom 2-3 dagar efter det. Det har det varit varje vattenbyte nu det sista. Förra gången då hade jag två romkaker efter vattenbytet.
              Så visst triggar ett vattenbyte scalarerna.
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #37
                Ursprungligen postat av tonpet
                Jag skall göra vattenbyte i morgon i 600 literskaret och jag kan lova dig att det kommer att vara rom inom 2-3 dagar efter det. Det har det varit varje vattenbyte nu det sista. Förra gången då hade jag två romkaker efter vattenbytet.
                Så visst triggar ett vattenbyte scalarerna.
                rätt kul faktiskt

                oj har du flera skalarpar i ett 600kar?? vi snackar inte koncentrerad odling här
                synd att ja sålde mitt 600 förra veckan.. kunde varit ett skalarparadis hehe.. tordde inte att det var möjligt med lek i mitt 160kar eftersom det är en enda stor fisksoppa med 2 stora malar, ett gäng skalarer och 2 abborrar.. men det lades rom iaf.. och just efter ett vattenbyte
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  #38
                  Ursprungligen postat av Ibanez
                  rätt kul faktiskt

                  oj har du flera skalarpar i ett 600kar?? vi snackar inte koncentrerad odling här
                  synd att ja sålde mitt 600 förra veckan.. kunde varit ett skalarparadis hehe.. tordde inte att det var möjligt med lek i mitt 160kar eftersom det är en enda stor fisksoppa med 2 stora malar, ett gäng skalarer och 2 abborrar.. men det lades rom iaf.. och just efter ett vattenbyte
                  Ja i 600 liters går just nu tre par,,, men det är bara tillfälligt.
                  Jag flyttar om en vecka så det är därför jag inte satt paren i egna kar, vilket det blir efter flytt.
                  Då jä.. skall det bli mycket scalaresoppa...
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

                    #39
                    hehe.. allt kommer bara sluta med att ja skaffar flera kar (som vanligt) kommer nog spcealbeställa ett långt och ganska högt kar men utan så mkt bredd till skalarerna.. sen blir det ett 140xH35xB50 som ja skall bygga ett vattenfall till.. oj oj oj..
                    Era fiskar ger jag mina till frukost..

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #40
                      Mina scalarer lägger rom i skrivande stund!!!
                      Nu när jag sett vem som lägger äggen och vem som kommer efter så har jag äntligen fattat vem som e vem...
                      Det konstiga är att honan har en puckel men inte hanen... (??)
                      Spelar ingen roll just nu. De måste ha börjat direkt efter vattenbytet, jag upptäckte det strax efter nio, då hade de lagt ca 100 ägg, nu sådär en timme senare ligger det runt 200-300 ägg på bladet och de håller fortfarande på..
                      Blir det tredje gången gillt nu månntro... Bilder och filmsnutt coming right up!

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #41
                        Bättre lycka denna gång..håller tummarna så jag kan få matfisk..Ha Ha
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #42
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Bättre lycka denna gång..håller tummarna så jag kan få matfisk..Ha Ha
                          Tackar, men jag e rädd att de själva ser de som matfisk om en dag eller två...

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #43
                            Ursprungligen postat av NIC
                            Tackar, men jag e rädd att de själva ser de som matfisk om en dag eller två...
                            Du får ta upp dem denna gång då
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #44
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Du får ta upp dem denna gång då
                              Detta hoppas jag blir tredje gången gillt, annars blir det till att flytta över..

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              • NIC
                                • January 2008
                                • 5121

                                #45
                                Vattenbytet lär nog ha triggat dom... Har varit på gång ett tag men VB var nog droppen.. muAHAHAHAHAHAHA!!Tredje gången på 1,5 månader.Musik. Cheech and Chon...

                                Kolla pucklen på honan, (den gula) har alltid trott att den var hanen... Men jag tror inte hanar lägger ägg..!

                                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                                Kommentar

                                Arbetssätt...