Norsk Flaggciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgs
    • December 2007
    • 147

    Norsk Flaggciklid

    Har en norsk flaggciklid som jag tror är en hane och har sökt efter en hona ett tag nu i Göteborgsområdet men det verkar svårt. Är det någon som vet var man kan få tag i en flaggciklid-hona? Sen undrar jag lite över det här med papegojfisk/papegojciklid. Jag är intresserad av Hoplarchus Psittacus men det är svårt att få fram information och eventuella uppfödare. Dessutom får man ofta fram info och bilder på den vanligare röda papegojfisken.
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Här uppe i sthlm finns det flaggciklider dock inga norskor=)
    / Rickard

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      "NORSK" flaggciklid - det namnet har jag aldrig hört innan. Jag tror nog att du blandar ihop det med Norsk flaggtetra.
      Generellt sett så är det ofta svårt att få tag i udda honor i affärerna av de flesta cikliderna eftersom dels de flesta som handlar ofta gärna vill ha extra honor och dels är hanarna tuffare så det är oftast hinan som dör först i ett akvarium. Ofta är det därför bättre att börja om från början med en grupp ungfiskar som får växa upp och para ut sig.

      Det är ju ingen tvekan om att Cichlasoma-hybriden är den "papegojfisk" och inte naturformerna från Sydamerika resp. Afrika som är särklassigt vanligast idag och det är därför den arten man hittar mest info om.
      På Zoopet finns ju artbeskrivningar på alla 3 men den sydamerikanska är öppen enbart för goldmedlemmar. det står i alla fall bl.a. att den blir 35 cm och som min.storlek på akvarier anges 160 cm och 540 liter.
      Den ger rätt stora kullar, men är inte direkt lättlekt. Detta i kombination med att den är rätt ovanlig i importerna (har dock kommit in en hel del vildfångat på sistone) gör att det nog är relativt svårt att få tag i odlat i handeln. Men vildfångat borde inte vara något problem.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        "Norsk flaggciklid" skulle kunna vara Mesonauta insignis, som odlats av norska akvarister. Kolla den här tråden hos NCS med fantastiska bilder på fantastiska fiskar.
        Tyskodlad Hoplarchus psittacus finns på Zoomässan i Kungsbacka. Köpte ett gäng där häromveckan - här är bild på en av dem:
        Bifogade filer
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • hgs
          • December 2007
          • 147

          #5
          Tack för alla råd, det är tacksamt! Bilden på NCS stämmer precis med vad vi är ute efter. Orsaken till att vi kallar den norsk Flaggciklid är att vi köpte den med det namnet för många år sedan på Djurens Hus i Göteborg och antog då att det var ett korrekt namn... Man lär så länge man lever.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Daniel Blom
            "Norsk flaggciklid" skulle kunna vara Mesonauta insignis, som odlats av norska akvarister. Kolla den här tråden hos NCS med fantastiska bilder på fantastiska fiskar.
            Fast de norska flaggcikliderna var ju inköpta i Stockholm så då måste det ju vara Svensk Flaggciklid
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              Här är mitt bidrag som numer lägger ägg varje vecka. Blir dock ingenting av det. Någon som kan svara på om det är insignis eller festivus... tror på isignis.. Den är ca 12cm lång och leker med en 6-7 centimetare.

              Klicka på bilden för större version

Namn: P3080629.JPG
Visningar: 2
Storlek: 116,6 KB
ID: 2101219
              Senast redigerad av rick; 22 July 2008, 14:24.
              / Rickard

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Snygg den é..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                Arbetssätt...