blåciklid och sajica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eppa
    • December 2007
    • 27

    blåciklid och sajica

    Här kommer några frågor om blåciklider ock sajicaciklider

    1.vilket är det optimala vattenvärdet,fodret och temperaturen för att locka fram dom här två cikliderna till lek?
    2.Jag har läst att sajicor har ett stort revir men hur stort är reviret och försvarar den det agressift?
    3.funkar det att ha ett par blåciklider och ett par sajicaciklider i ett 400 liters akvarium?
    4.vad brukar sajica och blåciklider ha för leksubstrat
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ursprungligen postat av Eppa
    Här kommer några frågor om blåciklider ock sajicaciklider

    1.vilket är det optimala vattenvärdet,fodret och temperaturen för att locka fram dom här två cikliderna till lek?
    2.Jag har läst att sajicor har ett stort revir men hur stort är reviret och försvarar den det agressift?
    3.funkar det att ha ett par blåciklider och ett par sajicaciklider i ett 400 liters akvarium?
    4.vad brukar sajica och blåciklider ha för leksubstrat
    Både sajica och blåciklider är mycket lättlekta, och behöver inget märkvärdigt för att leka, men levande/fryst foder är ju att föredra. Vattenvärdena har heller inte så stor betydelse, men blåcikliden är sydamerikan, och trivs nog i lite lägre pH än vad sajica gör, som är centralamerikan, men som sagt, ingen av dem är särskilt kräsna när det gäller det.

    Sajican tar nog inte lika stort revir som sin släkting zebracikliden, och är heller inte lika aggressiv.

    Ja, i ett så stort akvarium funkar det nog alldeles utmärkt.

    Blåciklider leker ofta ovanpå stenar eller rötter, medan sajica gärna leker lite mer gömt, under rötter, och så, men kan även de leka öppet.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...