GuldsömsCiklidens lekbetende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    GuldsömsCiklidens lekbetende

    Jag fick för ett taga sedan när jag köpte ett Kar överta 2 st fullvuxna GuldsömsCiklider,jag har alltid trott att det var två hanar eftersom dem är väldigt Hatiska mot varandra mycket gräl osv..plus dem är väldigt lika,jag vet att hanen ska ha större Huvudpuckel men det har bägge tycker jag kanske den ena har mindre men det är "hårfint"i så fall..

    Men fram till i dag så har det hänt nåt dem gillar varandra den ena vibrerar framför den andra,det har den gjort förr men direkt efter har det varit slagsmål precis som hemmamen denna gång blir det inget Gruff imellan dem.Den ena letar platser hela tiden,hittar en sten putsar den lite går ner på den sen upp,sen till nästa sak samma visa hela tiden och den andra simmar efter och skakar.Båda har rören ute det ser man tydligt,nu till min fråga kan detta vara ett Lekbetende på dessa individer eller är det bara två Hanar som har fattat tycke för varandra
    Mvh.Patrik
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Jag glömde också att säga den ena gräver också lite det har den aldrig gjort förr..
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Bilder? Hur ser de ut i färgsättning, de gula fenkanterna, och så vidare? Hur ser äggläggningsrören ut? Min första tanke är att det är två honor, eftersom det händer hos en del arter att två honor "leker" tillsammans.

      Guldsömmar är lätta att se könsskillnad på, särskilt som vuxna, hanar och honor är rätt olika.
      Senast redigerad av Shepard; 02 July 2008, 20:17.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Bilder? Hur ser de ut u färgsättning, de gula fenkanterna, och så vidare? Hur ser äggläggningsrören ut? Min första tanke är att det är två honor, eftersom det händer hos en del arter att två honor "leker" tillsammans.

        Guldsömmar är lätta att se könsskillnad på, särskilt som vuxna.
        Dessa är vuxna men jag ser inte nån skillnad på dessa förutom då Puckeln är Lite mindre,alla fenor ser likadana ut tycker jag,äggläggningsören är hel vit på den ena och den andra är den vit med ett rött streck i mitten tyckte jag att jag såg.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Men kan två honor visa ett sådant betende innan leken tänkte jag då mest på,det ser mest ut som två hanar tänkte mest då på all Slagsmål som har skett.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Honor är mörkare på kroppen än hanar, och har mindre och rundare fenor. De gula fenkanterna är mycket bredare på hanar än på honor. Hanarna har raka rader med blå prickar på sidan, på mörk botten, som bildar ett sorts nätmönster.

            Hane:


            Hona:


            Vad det gäller äggläggningsrören, har hanen ett smalt och spetsigt rör, och honan har ett tjockt och trubbigt rör.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Honor är mörkare på kroppen än hanar, och har mindre och rundare fenor. De gula fenkanterna är mycket bredare på hanar än på honor. Hanarna har raka rader med blå prickar på sidan, på mörk botten, som bildar ett sorts nätmönster.

              Hane:


              Hona:


              Vad det gäller äggläggningsrören, har hanen ett smalt och spetsigt rör, och honan har ett tjockt och trubbigt rör.
              det lutar då efter jag har sett bilderna åt att det är hanar,den sista bilden du länkade den hade ingen färg alls ska den se ut så??Den ena har en sådan puckel men inte den andra inte så kupad,som du beskriver Äggläggningsrören så är det nog som jag försökte beskriva i form så stämmer det som du säger.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ok, vore bra om du kunde ta några bilder.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Här är nån bild på denna tråd det går kanske att se vad det är fått nåt
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Här två bilder som jag hittade i datorn en av varje,det vita på nosen på den ena är ifrån ett slagsmål med den andra
                    Bifogade filer
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Synd att inte stjärtfenorna syns, och att bilderna är så mörka, men jag tycker de ser ut som honor. För små "pucklar" med tanke på deras storlek, för mörka, och de gula fenkanterna ser rätt smala ut, för att vara hanar. Men bilder där stjärtfenan syns, och gärna lite ljusare, vore bra.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Synd att inte stjärtfenorna syns, och att bilderna är så mörka, men jag tycker de ser ut som honor. För små "pucklar" med tanke på deras storlek, för mörka, och de gula fenkanterna ser rätt smala ut, för att vara hanar. Men bilder där stjärtfenan syns, och gärna lite ljusare, vore bra.
                        dem är rätt så smala fenkanterna om jag jämför bilden på Hanen som du länkade till så det lutar nog åt Honor
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          dem är rätt så smala fenkanterna om jag jämför bilden på Hanen som du länkade till så det lutar nog åt Honor
                          Ja, det tror jag också

                          Skaffa en hane, guldsöm är en art där man kan ha flera honor till en hane.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_A
                            Ja, det tror jag också

                            Skaffa en hane, guldsöm är en art där man kan ha flera honor till en hane.
                            Tror du att hanen bör vara samma storlek då
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Tror du att hanen bör vara samma storlek då
                              Helst lite större, eftersom det är så det brukar vara, hanar är större än jämngamla honor.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...