Påfåglarna spottar verkligen ut ALLT!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Påfåglarna spottar verkligen ut ALLT!

    Hejsan!
    Jag har 2 stycken påfågelciklider som jag matar med lite olika saker, räkmix, fodertabletter och lite annan fisk då och då, men vad jag än matar dom med så verkar dom spotta ut varenda lite bit dom får i sig, först proppar dom hela munnen full, sen spottar dom bara ut allt igen...
    Varför är de så?
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #2
    Ursprungligen postat av jocks
    Hejsan!
    Jag har 2 stycken påfågelciklider som jag matar med lite olika saker, räkmix, fodertabletter och lite annan fisk då och då, men vad jag än matar dom med så verkar dom spotta ut varenda lite bit dom får i sig, först proppar dom hela munnen full, sen spottar dom bara ut allt igen...
    Varför är de så?
    - Det är inte ovanligt att stora ciklider gör så. Därför är det lämpligt med "föda" som är mer sammanhållet just till påfågel. Frysta skalade räkor är exempel på foder som inte smular eller smustar ned när de skall äta.

    En anledning till att just påfåglar beter sig som du beskriver är att de har en tendens att fylla munhålan med så mycket mat att de helt enkelt inte kan svälja! Därför måste de "blåsa ut" en del av maten. För att motverka detta kan man ge dem mat portionsvis så de äter/sväljer lite i taget.

    Kort sagt! Påfåglar är som små svin
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    Arbetssätt...