Hjälp! Papegoj ägg? (BILD)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddan!
    • January 2008
    • 163

Hjälp! Papegoj ägg? (BILD)

Kom precis hem pch fick syn på att stengrottan jag har i akvariet att "taket" hade ramlat av.
    Och fick syn på en av mina papegojor sitter och vaktar dom här äggen.Jag blev välldigt förvånad samt glad.

men VAD ska jag göra för att få dom att kläckas? Sköter dom det själv eller ska jag ingripa?
    Jag har förutom 2st papegojor 5 guppys 2 hajmalar i akvariet som är 310l
    Jag ska förflytta guppyna för dom är på hela tiden ser jag.
    Läste även att dom kläcks efter ca 5dyng och det är ovanligt att det lyckas..

//Nervös Freddan!

Eftersom äggen sitter i en grotta i mitt stora akvarium så "isolerade" jag den.
    Senast så åt nämligen dom stora fiskarna upp äggen
    Vad tror ni ?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Freddan!; 15 July 2008, 21:44.
    Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.
  • Freddan!
    • January 2008
    • 163

Ingen som har något tips??

Kommentar

• Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

Har haft rom av mina papegojor 3 gånger,2 första gångerna åt min chockladmal upp äggen.
      Mina papegojor är väldigt mesiga när det kommer till att vakta och försvara romen.
      Sista gången dom hade rom,åt dom upp den själva
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

Kommentar

• beerzon
        • May 2008
        • 877

Vill du verkligen att de ska överleva så tycker jag att du ska flytta "stenen" där äggen sitter på till ett annat akvarie. Man kan aldrig vara säker. De kanske äter upp sitt egna rom som galne-gurras gjorde.

Kommentar

• JojjeN
          • June 2008
          • 3567

Hur gick det nu?
          Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Erik...
            • May 2006
            • 1459

Av dom deformerade "papegojcikliderna" finns det ett par vanliga varianter, och den vanliga som folk normalt sett syftar på kan inte få yngel. Alla hobbyister jag sett som fått papegojciklidsyngel har det rört sig om jellybean-varianten, vilket borde vara samma eller liknande mutationer fast på elfenbensciklid, vilket är en variant av sebracikliden.

Så, tipset om du vill få yngel; prova en annan art.

Kommentar

• Freddan!
              • January 2008
              • 163

Hmmm...Okej..

Det blev inget för dom blev uppätna.

//Freddan!

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Ursprungligen postat av Erik...
                Av dom deformerade "papegojcikliderna" finns det ett par vanliga varianter, och den vanliga som folk normalt sett syftar på kan inte få yngel. Alla hobbyister jag sett som fått papegojciklidsyngel har det rört sig om jellybean-varianten, vilket borde vara samma eller liknande mutationer fast på elfenbensciklid, vilket är en variant av sebracikliden.

Så, tipset om du vill få yngel; prova en annan art.
                Jo, samma mutation finns även på zebror, har sett så´na själv, och även en påfågelsciklid med "papegojformen" om jag minns rätt.

Det kanske är så att zebror är mindre känsliga mot mutationen, och förblir fertila trots den mutationen, eftersom de är så lättlekta till att börja med.

Så jag tror att om man ska få till yngel av "papegojvarianten" som (troligtvis) bygger på Amphilophus citrinellum/labiatus, så får man para in mindre missbildade exemplar, som tydligen förekommer i kullarna ibland, såg t.ex i en affär ett antal "papegojor" där de flesta såg normala (det vill säga onormala) ut, och några enstaka såg ut som vanliga citrinellum/labiatus, bara att de var lite kortare i kroppen. T.ex så måste ju Manxkatter paras med katter som inte har mutationen för svanslöshet (varför man avlar på så´nt överhuvudtaget), annars så är dödligheten på ungarna ca 50%, det kanske är nå´t liknande med "papegojgenen", att den helt enkelt är dödlig för avkomman om den finns i dubbel upplaga, det vill säga från båda föräldrarna.
                Senast redigerad av Shepard; 29 June 2008, 13:42.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• Freddan!
                  • January 2008
                  • 163

det har hänt igen. TIPS vad tkr ni om min ide mm?

Kommentar

Arbetssätt...