Parachromis Friedrichstahlii!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    • January 2008
    • 161

    Parachromis Friedrichstahlii!!!!!!!!!

    Jag har vart ute efter denna fisk i snart ett år men de verkar vara omöjligt att få tag på dessa snyggingar

    2 gånger om på olika ställen har jag beställt hem det som skulle va freddys men jag fick tji varje gång. Det var managuensis som gick som freddys.

    Nog för att jaguarer är fina och har ett härligt temperament men jag kan inte riktigt släppa Freddy begäret :P

    Är de nån som vet vart man kan få tag dessa är jag väldigt tacksam!

    /Micke
    dra räva i môs, TIAHÔLM!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har för mig att jag såg två på Tropisk akvariefiskimporten i Göteborg för nå´n månad se´n.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hur går det med friedrichstahliina?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • dezplay
        • January 2008
        • 161

        #4
        jadu... dom är fortfarande ganska rädda/skrämda av sig. Det är först nu ikväll som dom har rört på sig lite. Men annars sitter dom bara i ett hörn och trycker Kan det va att dom blev så stressade av den långa bilresan eller är det nåt annat tror du? Karet har ju vart i gång länge så bakteriefloran osv är bra.

        Men vad har ni för PH på kranvattnet i GBG om de kan va nått sånt?

        Eller om det är temp. skillnader... jag har 26C i vattnet så de borde väl va lagom?

        Vi får se vart de lider! Du kanske har nått tips på att få dom på bra humör :P
        dra räva i môs, TIAHÔLM!

        Kommentar

        • dezplay
          • January 2008
          • 161

          #5
          Ingen annan som vet vad som är felet? Nu har jag ett par freddys som går ensamma i ett 375liters. Men dom är livrädda av sig. Äter inte och rör inte en fena när jag kollar på. Dom ser inte sjuka ut bara nervösa. Så hur göra för att få dom matglada och simkunniga :P
          dra räva i môs, TIAHÔLM!

          Kommentar

          • Kenny89
            • December 2005
            • 291

            #6
            Kolla så att du har rätt temp i karet och så att karet inte är för öppet i början utan gärna många gömställen. Annars kan du ju lägga in några andra fiskar så länge så att dom känner sig mer trygga i karet sen kan du ta bort dem igen när dom kört in sig i karet. Du kan testa att släcka ner i rummet du har dina fiskar i och så sitter du helt stilla. Med mycket tålamod så ska du se att dom tillslut vågar att röra lite på sig.
            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

            Kommentar

            • dezplay
              • January 2008
              • 161

              #7
              Jo det är nog så man får göra kanske. Slängde i en räka för en stund sen precis framför hanen. Han satt helt stilla som vanligt sen nån minut senare så slängde han in den i munnen :P så aptit har dom, det är väl bara att dom inte känner sig riktigt trygga än. Fan att jag bytte in dom andra fiskarna innan jag köpte dessa. Hade nog vart bättre att vänta lite som du säger. Så dom andra hade visat att det inte är farligt.

              Jaja får vänta och se helt enkelt!
              dra räva i môs, TIAHÔLM!

              Kommentar

              • FredrikW

                #8
                Någon som vet var man kan få tag påParachromis Friedrichstaliiinom Östergötland?

                Kommentar

                • dezplay
                  • January 2008
                  • 161

                  #9
                  jahapp... nu har det gått ett tag och freddyna är inte direkt rädda längre. Jag var och köpte ett större par zebraciklider i helgen och dom håller på och förbereder för lek. Ser rätt mesigt ut när en 10 cm zebra katar upp sig mot freddy hanen på ca 17cm. Men OJ vilka färger hanen fick när han fick lite motstånd i karet. Knallgul med ränderna jammmmmiiii!!! jaja får se om zebrorna lägger några ägg... tveksamt om dom står upp i mot freddy hanen. Men de vore kul med lite revirkamp
                  dra räva i môs, TIAHÔLM!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av dezplay
                    jahapp... nu har det gått ett tag och freddyna är inte direkt rädda längre. Jag var och köpte ett större par zebraciklider i helgen och dom håller på och förbereder för lek. Ser rätt mesigt ut när en 10 cm zebra katar upp sig mot freddy hanen på ca 17cm. Men OJ vilka färger hanen fick när han fick lite motstånd i karet. Knallgul med ränderna jammmmmiiii!!! jaja får se om zebrorna lägger några ägg... tveksamt om dom står upp i mot freddy hanen. Men de vore kul med lite revirkamp
                    Se upp med zebrahanen bara. Jag hade ett par Jack Dempsey ihop med ett zebrapar. JD-paret lekte, och allt såg frid och fröjd ut, tills ynglen började bli några cm, och jag började ana oråd. Fick det bekräftat när jag tog ynglen till affären (samma som du köpte Freddyparet i), och han med en gång sa att det var korsningar. Zebrahanen hade alltså varit och smygbefruktat JD-leken Så ynglen fick bli mat åt hans Redtails. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • dezplay
                      • January 2008
                      • 161

                      #11
                      Nu är det så här... när freddyna var ensamma i karet var hanen å honan sams. Men nu när de har ett lekande zebrapar i samma kar så funkar det inte alls. Hanen jagar honan i stort sett hela tiden. Hon har bara frid och fröjd bakom pumpen där han inte kommer åt.

                      Jag flyttade över hanen i några dagar till en annan balja för att honan skulle få lite spelrum. Och nu ikväll pröva jag att flytta tillbaka herr Fred till sin piga, men det blev samma visa igen... ska dom va ifrån varann en ännu längre tid eller finns det nåt annat alternativ typ få dom på lekhumör så dom blir sams eller nåt?
                      dra räva i môs, TIAHÔLM!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        När det gäller stora centralare är det tydligen rätt vanligt att man får köra med en avdelare.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • dezplay
                          • January 2008
                          • 161

                          #13
                          Jo, det är ju det isånnafall... inte så snyggt men de kanske går att fixa till rätt bra ändå :P får klura lite på detta. danke danke! Hä, nu blir de att dra iväg te jobbet... 3 nätter till sen 4 veckor seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemester!!!!
                          dra räva i môs, TIAHÔLM!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ok, skönt med semester Lycka till med Fred och Wilma
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...