zebra ciklid ynglens livsgång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cometen
    • November 2006
    • 19

    zebra ciklid ynglens livsgång

    Mitt Cryptoheros nigrofasciatus par fick yngel redan efter en vecka att de fick slå sig ner i mitt 100 liter akvaium.
    Detta blir mitt första försök att föda upp yngel.
    Hannen och honan tar simmar och försöker hålla ynglen i ett stim.
    Men det verkar svårare för nu efter en vecka att hålla ynglen tillsammans för zebra paret.
    Paret är nu ensamna med 2 malar för att jag förflyttat övriga zebra ciklider till ett annat kar.

    Hur lång tid tar det innan ynglen växt till sig?
    Kom gärna med andra förslag för att det är första gången jag fått nytt tillskott i karet.
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #2
    - Vi sög upp alla yngel när de blev frisimmande och placerade dem i ett litet yngelkar med syresten. Sedan bytte vi vatten flitigt den första tiden. Tog vatten från deras gamla akvarium varje dag så det följde med lite näring. Efter cirka en vecka - tio dagar började vi komplettera med yngelföda och tillväxten ökade genast.

    Överlevnaden var förvånansvärt stor bland ynglen. Föräldrarna som blev av med sina yngel hade snart en ny kull på gång som de fick behålla. De är ena rackare på att föröka sig
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Vad matar du dom små med ??
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        Ursprungligen postat av drd
        Vad matar du dom små med ??
        - Frågar du mig så svarar jag:

        1. Akvarievatten från deras gamla balja där det följde med massor av "nyttosaker" som de kunde sörpla i sig. Bytte 50/50 varje dag första tiden.

        2. Frysta Cyclops!

        3. Krossat vanligt flingfoder.
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Cometen
          • November 2006
          • 19

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Vad matar du dom små med ??
          Fryst mat Bosmider har jag införskaffat för att akvariehandlaren rekommendera detta.

          Kommentar

          • Cometen
            • November 2006
            • 19

            #6
            Ser ut som zebra paret har fullt upp med ynglen så jag har bestämt mig gör att inte styra med dem utan låta ynglen vara kvar för att de har mycket mer utrymme att simma omkring. På så sätt får de mer stimulering och blir möjligtvis hungrigare och växer snabbare..

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #7
              Ursprungligen postat av Cometen
              Ser ut som zebra paret har fullt upp med ynglen så jag har bestämt mig gör att inte styra med dem utan låta ynglen vara kvar för att de har mycket mer utrymme att simma omkring. På så sätt får de mer stimulering och blir möjligtvis hungrigare och växer snabbare..
              - De är ena rackare på att överleva dessa yngel
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Cometen
                • November 2006
                • 19

                #8
                Ursprungligen postat av Olof Loklint
                - De är ena rackare på att överleva dessa yngel
                Hoppas verkligen att de ska trivas som fisken i vattnet och växa.
                Hur lång tid tog det innan de blev ungfiskar i ditt yngel akvarium?

                Kommentar

                • Klinten
                  • July 2007
                  • 1313

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cometen
                  Hoppas verkligen att de ska trivas som fisken i vattnet och växa.
                  Hur lång tid tog det innan de blev ungfiskar i ditt yngel akvarium?
                  - Hm! Jag flyttade dem tre ggr! Från yngelburk till 30liters - till 60liters - till 400liters! Det tog nog en månad knappt tills de var 1-2cm. Jag var inte så intresserad av att driva på tillväxten så jag matade ganska sparsamt. De växte dessutom väldigt olika. För ett bättre tillväxtresultat skall man nog gallra ur de yngel som växer fortare. De "stjäl" antagligen födan för de som är mindre.

                  Nu har det gått cirka 6 månader och de största har uppnått en storlek av 5-7 cm! (Men en del är faktiskt inte större än 3cm! Skumt) Nu är jag rädd för att de skall bli lek bland denna avkomma. Phui! Vill inte ha fler Zebra!
                  * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                  Kommentar

                  • Per/Haninge
                    • January 2007
                    • 285

                    #10
                    Har fått tre eller fyra kullar på kort tid ( hannen åker mellan honorna trots befintliga grupper ).
                    Verkar som att konsten är att INTE få dom att yngla av sig
                    När dom är "nykläkta" så ger jag dom ( Ocean Nutrition ) instant baby brine shrimp, funkar klockrent.
                    När dom är lite större så får dom flingfoder, räkor, musslor, räkmix.
                    Per/Haninge

                    Kommentar

                    • Cometen
                      • November 2006
                      • 19

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olof Loklint
                      - Hm! Jag flyttade dem tre ggr! Från yngelburk till 30liters - till 60liters - till 400liters! Det tog nog en månad knappt tills de var 1-2cm. Jag var inte så intresserad av att driva på tillväxten så jag matade ganska sparsamt. De växte dessutom väldigt olika. För ett bättre tillväxtresultat skall man nog gallra ur de yngel som växer fortare. De "stjäl" antagligen födan för de som är mindre.

                      Nu har det gått cirka 6 månader och de största har uppnått en storlek av 5-7 cm! (Men en del är faktiskt inte större än 3cm! Skumt) Nu är jag rädd för att de skall bli lek bland denna avkomma. Phui! Vill inte ha fler Zebra!
                      Märkligt att det blev olika tillväxt av ynglen. I så fall är yngel akvarium nödvändigt.
                      När funkar det att det övriga 5 zebra cikliderna får komma tillbaka till akvariet? Är det så att yngel akvariet säkerställer så det inte blir uppätna av de övriga zebra cikliderna?

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #12
                        Ursprungligen postat av Cometen
                        Märkligt att det blev olika tillväxt av ynglen. I så fall är yngel akvarium nödvändigt.
                        När funkar det att det övriga 5 zebra cikliderna får komma tillbaka till akvariet? Är det så att yngel akvariet säkerställer så det inte blir uppätna av de övriga zebra cikliderna?
                        - Vill du ha en stor kull som klarar sig är det säkrast med bara yngel i burken. Angående att de växer olika fort har jag ingen riktig förklaring till. Även efter att de blivit flyttade till 400-litersburken så ser man stor skillnad på tillväxten. Man kan knappt tro att de härstammar från samma yngelkull!

                        En liten "rolig" detalj. Jag hade en Zebrahane och en Elfenbenshona som parade sig. Alla elfenbensyngel har vuxit snabbare! (du känner säkert till att det finns en odlingsform av Zebra som kallas Elfenben då den är helt enfärgad ljusrosa)
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • Cometen
                          • November 2006
                          • 19

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olof Loklint
                          - Vill du ha en stor kull som klarar sig är det säkrast med bara yngel i burken. Angående att de växer olika fort har jag ingen riktig förklaring till. Även efter att de blivit flyttade till 400-litersburken så ser man stor skillnad på tillväxten. Man kan knappt tro att de härstammar från samma yngelkull!
                          En av mina 5 zebra ciklider i det andra karet har börjat frysa ut den minsta i karet.
                          Därför har jag placerat denna i yngel akviariet för att de inte ska bita ur ögonen på denna.

                          Är det en ide om jag kan placera den utfrysta fisken tillsammans med zebra paret och malarna utan att ynglen blir uppätna?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...