Skalar äter ihjäl sig??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    Skalar äter ihjäl sig??

    Hej.
    Har 3 st ungscalarer som jag fött upp själv. ca halvåret.
    Idag ser jag att den största har fått kraftigt uppsvälld mage och ligger på botten och flämtar. Död snart skulle jag tro. Suck.
    Kan det vara så att den ätit räkor till förbannelse? För annan mat har de inte fått. Har dock många körsbärs räkor i olika storlekar, och jag skulle tro att han blivit lockad att äta de han får tag på.....?
    De andra scalarerna mår prima, och fram till i går var den döende mycket pigg och åt som vanligt.
    Typiskt för detta var ett praktexemplar som var skitsnygg!

    /Stefan
  • A C-son
    • December 2007
    • 537

    #2
    Ursprungligen postat av PowerSteffo
    Hej.
    Har 3 st ungscalarer som jag fött upp själv. ca halvåret.
    Idag ser jag att den största har fått kraftigt uppsvälld mage och ligger på botten och flämtar. Död snart skulle jag tro. Suck.
    Kan det vara så att den ätit räkor till förbannelse? För annan mat har de inte fått. Har dock många körsbärs räkor i olika storlekar, och jag skulle tro att han blivit lockad att äta de han får tag på.....?
    De andra scalarerna mår prima, och fram till i går var den döende mycket pigg och åt som vanligt.
    Typiskt för detta var ett praktexemplar som var skitsnygg!

    /Stefan
    Tråkigt!
    Det kan vara så att den drabbats av förstoppning men varför har du bara utfodrat den med räkor? Vad är det för temp i karet?
    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

    Kommentar

    • PowerSteffo
      • March 2007
      • 174

      #3
      Ursprungligen postat av A C-son
      Tråkigt!
      Det kan vara så att den drabbats av förstoppning men varför har du bara utfodrat den med räkor? Vad är det för temp i karet?
      Jag utfodrar inte med räkor! De är bara med i karet. 26 grader är det i karet förövrigt. Matar med fryst artemia, mygglarver o torrfoder. Ser att ett gäng räkor är på honom nu, dags att avliva honom...RIP.

      /Stefan

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        #4
        Ursprungligen postat av PowerSteffo
        Jag utfodrar inte med räkor! De är bara med i karet. 26 grader är det i karet förövrigt. Matar med fryst artemia, mygglarver o torrfoder. Ser att ett gäng räkor är på honom nu, dags att avliva honom...RIP.

        /Stefan
        Okej, jag beklagar missförståndet då det du skrev gav mig intrycket att den inte fått annan mat än räkor. Som sagt kan den givetvis ha fått förstoppning men om det beror på akvarieräkor eller inte kan ju inte jag svara på men annars vet jag att just scalarer har förmågan att i praktiken äta ihjäl sig på mygglarver, särskilt då röda-mygg. Matade du med mygglarver vid senaste utfodringen?
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • PowerSteffo
          • March 2007
          • 174

          #5
          Ursprungligen postat av A C-son
          Okej, jag beklagar missförståndet då det du skrev gav mig intrycket att den inte fått annan mat än räkor. Som sagt kan den givetvis ha fått förstoppning men om det beror på akvarieräkor eller inte kan ju inte jag svara på men annars vet jag att just scalarer har förmågan att i praktiken äta ihjäl sig på mygglarver, särskilt då röda-mygg. Matade du med mygglarver vid senaste utfodringen?
          Ingen fara, jag menade att den inte fått nån mat idag, och därför kanske gett sig på räkor i mindre storlek? De är många. I går kväll fick de fryst artemia. Och när jag kom hem idag runt 17:00 så vart han helt dåsig. Stod vid pumpen och flämtade. Sprängtjock...Har sett han sådan i bland när platy och svärdbärare har ynglat av sig, men då har han inte blivit dålig.
          Så jag tror att han ätat räkor som magen till slut inte klarade bryta ner..
          Kan det vara så?

          /Stefan

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Ursprungligen postat av PowerSteffo
            Ingen fara, jag menade att den inte fått nån mat idag, och därför kanske gett sig på räkor i mindre storlek? De är många. I går kväll fick de fryst artemia. Och när jag kom hem idag runt 17:00 så vart han helt dåsig. Stod vid pumpen och flämtade. Sprängtjock...Har sett han sådan i bland när platy och svärdbärare har ynglat av sig, men då har han inte blivit dålig.
            Så jag tror att han ätat räkor som magen till slut inte klarade bryta ner..
            Kan det vara så?

            /Stefan
            Artemia är bra foder.
            Jag vet inte om scalarer kan äta för mycket av de räkor du har, får hoppas att någon med rätt kunskaper kan besvara den frågan. Min fråga angående tempen var dock med tanke på matsmältningen. Inte meningen att gå in i något komplicerat resonemang men varningen gällande röda-mygg & scalarer var allvarligt menad då jag av egen erfarenhet vet att överdriven matning med röda mygg kan leda till olag i buken hos fisken vilket uppsvälldhet kan vara ett tecken på. (behöver inte visa sig omgående och iofs så brukar förloppet inte vara så akut som det du beskriver om de nu var pigga och matglada nyligen) Synd att dina räkor och räklingar är så många annars hade det ju varit lätt att räkna av dem och då hade du ju vetat med säkerhet...
            Senast redigerad av A C-son; 02 June 2008, 20:46.
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            Arbetssätt...